czwartek, 26 sierpnia 2021

Maha Bharata - epos starozytnych Indii

 


Shri Krishna is a divine being, an incarnation of Cré-Bhagavän  Param AtmaCosmic Christ, an Avatar.

Najwyższy Bóg objawia się w Krysznie

Ardżuna rzekł: ‘O Najwyższa Osobo Boga, to ty jesteś Najwyższym Brahmanem, Najwyższym Miejscem Przebywania, Najwyższym Oczyścicielem. Jesteś Wieczny. Jesteś Pierwszym wśród bogów, Nienarodzonym i Przenikającym Wszystko. Tak mówią o tobie mędrcy i boscy prorocy i ty sam mi to mówisz. Twe słowa przekazują Prawdę. Ani bogowie, ani danawowie nie znają twej Boskiej Osoby.

O Najwyższa Osobo, O Źródło wszystkich istnień, O Panie wszystkich istnień, O Boże Bogów, O Panie Świata, zaprawdę, tylko ty sam znasz samego siebie poprzez siebie. Opowiedz mi szczegółowo o swoich boskich manifestacjach poprzez które przenikasz wszystkie światy, przebywasz w nich i poza nimi.

Jak mam nad tobą rozmyślać, aby cię poznać? Nad którymi z twoich aspektów mam medytować?

Opowiedz mi raz jeszcze z wszystkimi szczegółami o bogactwie swych manifestacji bo nie mogę się nasycić słuchaniem twych słów, które są dla mnie jak eliksir nieśmiertelności’.

Błogosławiony Pan rzekł: O Ardżuna, posłuchaj więc o moich boskich manifestacjach, choć jedynie o tych najwspanialszych, bo ich bogactwo jest niewyczerpane.

Jestem Najwyższą Jaźnią mieszkającą w sercu każdej żywej istoty. Jestem początkiem, środkiem i końcem wszystkich istnień.

W stwarzaniu jestem początkiem, środkiem i końcem, wśród wszystkich rodzajów wiedzy jestem wiedzą o Jaźni, a wśród debatujących jestem sporem.

Jestem  Wiecznym Czasem i Stwórcą o twarzy zwróconej we wszystkich kierunkach.

Jestem zarówno śmiercią jak i początkiem wszystkiego, co ma się narodzić, a wśród istot rodzaju żeńskiego jestem sławą, dobrym losem, mową, pamięcią, inteligencją, wiernością, cierpliwością.

Wśród karzących jestem rózgą, wśród szukających zwycięstwa mądrą polityką, wśród dotrzymujących sekretu jestem milczeniem, a wśród tych, co zdobyli wiedzę jestem mądrością.

O Ardżuna, Jestem nasieniem wszystkich istnień i wśród wszystkich istot ruchomych i nieruchomych nie ma takiej, która mogłoby istnieć beze mnie. Wymieniłem jedynie przykłady mojej nieskończonej chwały i na nich nie kończą się moje boskie manifestacje. Jaki będziesz miał pożytek z dalszych szczegółów?

Jako Najwyższa Jaźń, to ja utrzymuję cały wszechświat przenikając go tylko jedną moją małą cząstką’. Wszelkie istnienie ozdobione chwałą, łaską i siłą wypływa z części mojego splendoru.

Ardżuna rzekł: ‘O Najwyższa Osobo Boga, twe słowa wypowiadane z myślą o moim dobru rozwiały moją ułudę. Cały wszechświat istnieje poprzez powiązanie z tobą. Wysłuchałem twych słów o stwarzaniu i rozpadaniu się żywych istnień i o twoim niezniszczalnym majestacie. Jesteś taki jak mówisz. Ukaż mi jednak teraz swą przenikającą wszystko boską formę, bo bardzo pragnę ją ujrzeć. Ukaż przede mną niezniszczalnego siebie, jeżeli uważasz, że potrafię cię zobaczyć’.

Błogosławiony Pan rzekł: O Ardżuna, nikt nie może mnie zobaczyć ludzkimi oczami. Obdarzę cię jednak boską wizją. Popatrz więc na moją boską moc. Spójrz na te setki i tysiące moich różnych boskich form, rozmaitych w odcieniu i kształcie. Spójrz na aditjów, wasu, rudrów, Aświnów, marutusów. Spójrz na te niezliczone cuda, których dotychczas nikt nie oglądał. Spójrz na cały wszechświat istot ruchomych i nieruchomych i na wszystko inne zjednoczone w moim ciele’ ”.

Sandżaja kontynuował przemawiając do króla Dhritarasztry: „O królu, Najwyższy Pan ujawnił przed Ardżuną swą najwyższą, boską formę o wielu zdumiewających aspektach, o niezliczonych ustach, oczach i niebiańskich ornamentach, trzymającą w swych dłoniach wszelką niebiańską broń, odzianą w niebiańskie suknie, ozdobioną niebiańskimi girlandami, rozsiewającą wokół niebiański zapach, nieskończoną, zdumiewającą, o niezwykłym blasku, z twarzami skierowanymi we wszystkich kierunkach. Jej splendor był równy splendorowi tysiąca słońc płonących na niebie.

O Boże, w twym ciele widzę wszystkich bogów i tłumy różnych istnień łącznie z Brahmą siedzącym na kwiecie lotosu. Widzę również wszystkich riszich i wszystkie boskie węże.

O Panie Wszechświata, choć widzę cię z niezliczonymi ramionami, brzuchami, ustami i oczami po każdej stronie, nie widzę ani twego początku, ani środka, ani końca.

O Boska Formo Kosmosu, widzę cię w twym diademie, z maczugą i dyskiem jarzącego się energią z wszystkich stron, tak że trudno na ciebie patrzeć.

Jesteś Niemierzalny, Niezniszczalny i Najwyższy. Jesteś ostatecznym miejsce spoczynku dla całego wszechświata. Jesteś nieśmiertelnym strażnikiem wiecznego Prawa (dharmy). Jesteś Najstarszą Pierwotną Osobą.

O Najwyższy Panie, widzę ciebie bez początku, środka i końca, o nieskończonej potędze, z niezliczoną liczbą ramion, ze słońcem i księżycem w oczach, o twarzy jak płonący ogień, którego promienie spalają cały wszechświat. Wypełniasz sobą całą przestrzeń między niebem i ziemią jak i wszystkie kierunki i gdy ukazujesz się w tej swej przeraźliwej kosmicznej formie, drżą wszystkie trzy światy.

Tłumy bogów wchodzą z przerażeniem w twe ciało i wychwalają cię ze złożonymi pobożnie dłońmi. Cześć oddają ci tłumy riszich i Siddhów wychwalając cię w swych hymnach. Rudrowie, aditjowie, wasu, Sadhjowie, Aświnowie, marutusi, gandharwowie, jakszowie, asurowie i przodkowie patrzą na ciebie z pełnym strachu uwielbieniem. Wszystkie światy łącznie ze mną drżą ze strachu patrząc na twą potężną formę z wieloma ustami, oczami, brzuchami, ramionami, udami, stopami, straszliwymi kłami.

O Panie Wszechświata, gdy patrzę na ciebie sięgającego aż po niebiosa, buchającego blaskiem o różnych odcieniach, z szeroko otwartymi płonącymi ustami i wielkimi jarzącymi się oczami, cała moja dusza drży ze strachu i nie potrafię dłużej zachować ani odwagi ani spokoju umysłu. O Bogu bogów, bądź miłościwy. Patrząc na twe liczne usta z przeraźliwymi kłami będące jak niszczący wszystko ogień końca Eonu tracę poczucie kierunku i nie potrafię zachować spokoju umysłu’.

O Boże bogów, kłaniam się tobie. Bądź dla mnie miłościwy. Kim jesteś w tej swojej przeraźliwej formie? O Ty, który jesteś Pierwotny i Najstarszy, wytłumacz mi swoje działanie, na które patrzę, lecz którego nie rozumiem’.

Błogosławiony Pan rzekł: O Ardżuna, jestem dojrzałym Czasem i Niszczycielem tych światów, zaangażowanym w niszczenie całej ludzkiej rasy. Nawet bez twego działania wszyscy ci wojownicy ustawieni naprzeciw siebie w swych bojowych formacjach przestaną istnieć.

Sandżaja kontynuował: „O królu, Ardżuna słysząc te słowa i drżąc na całym ciele złożył przed Kryszną pokłon i stojąc przed nim ze złożonymi dłońmi rzekł głosem zduszonym przez strach:

O Najwyższa Osobo, ciebie wychwala cały wszechświat. Tłumy Siddhów biją przed tobą pokłony, a rakszasowie rozbiegają się w popłochu we wszystkich kierunkach. To Ty jesteś pierwotną przyczyną wszechświata i swą potęgą przewyższasz samego Brahmę.

O Nieskończony, O Boże bogów. O Ty, który jesteś ucieczką dla całego wszechświata. O Ty, który jesteś niezniszczalny. O Ty, który jesteś tym, co istnieje i co nie istnieje i tym, co sięga poza to.

O Ty, który jesteś Pierwszym wśród bogów. O Ty, który jesteś Pierwotną Osobą i Najwyższym Miejscem Spoczynku dla całego wszechświata. O Ty, który jesteś zarówno tym, który poznaje jak  jak i przedmiotem poznania. O Ty, który jesteś najwyższym celem. O Ty o nieskończonej formie, który przenikasz cały wszechświat.

Kłaniam się Tobie tysiąc razy i raz jeszcze kłaniam się Tobie. O Ty o bezgranicznej mocy i męstwie. Ty przenikasz wszystko i jesteś wszystkim.

O Niezniszczalny, wybacz mi to, co mówiłem beztrosko z miłości do ciebie traktując cię jak mojego przyjaciela. Nazywałem cię Kryszną, Jadawą, przyjacielem, nie wiedząc o Twej wielkości. Wybacz mi mój brak należytego szacunku podczas zabawy, odpoczynku czy posiłku, gdy byliśmy sami lub w towarzystwie innych.

To Ty jesteś ojcem wszystkich istot. To Ty jesteś przedmiotem ich czci i ich czcigodnym nauczycielem. W całym wszechświecie nie ma nikogo kto byłby Ci równy, a tym bardziej, kto by Cię przewyższał.

O Panie godny miłości podziwu, kłaniam się Tobie. Padam przed Tobą plackiem na ziemię i proszę Cię o łaskę. Wybacz mi moje winy tak jak ojciec wybacza synowi, przyjaciel przyjacielowi, ukochany ukochanemu.

O Boże bogów, mogąc zobaczyć Twą kosmiczną formę, której dotychczas nikt nie widział jestem uszczęśliwiony, lecz mój umysł gubi się ze strachu. Okaż mi swą łaskę i ukaż mi się ponownie w swej zwykłej formie. Chcę widzieć Cię tak jak przedtem z głową ozdobioną diademem, z maczugą i dyskiem w dłoni.

O Ty o tysiącu ramion, ukaż mi się w swej cztero ramiennej formie’.

Błogosławiony Pan rzekł: ‘O Ardżuna, dzięki mej łasce i mojej własnej mistycznej mocy ukazałem ci moją najwyższą formę - heroiczną, uniwersalną, nieskończoną i pierwotną - której przed tobą nikt nie widział. Mogłeś ją zobaczyć, bo jesteś moim wielbicielem. Uwolnij się od lęku i oczyść swój umysł z chaosu wynikłego z patrzenia na mą przeraźliwą formę i bez lęku z radosnym sercem popatrz na mnie w mojej poprzedniej znanej ci formie’”.

Sandżaja kontynuował: „O królu, po wypowiedzeniu tych słów Kryszna ukazał się ponownie przed Ardżuną w swej zwykłej łagodnej formie dodając mu otuchy.

Ardżuna rzekł: ‘O Kryszna, patrząc na ciebie w twej zwykłej ludzkiej formie mój umysł uspakaja się i ja sam wracam do mojej zwykłej natury’.

Pan Kryszna rzekł:O Ardżuna, moja forma, którą widziałeś jest trudna do ujrzenia. Nawet bogowie nie widzieli mnie w tej formie. Formy tej nie można bowiem ujrzeć ani poprzez studiowanie Wed, ani poprzez umartwienia, obdarowywanie czy składanie ofiar. W tej formie mogę być widziany tylko przez tego, kto jest mi oddany.

O Ardżuna, oddanie mi jest jedyną drogą, poprzez którą można do mnie w tej formie dotrzeć. Ten, kto wszystko, co czyni, robi dla mnie, dla kogo jestem najwyższym celem do osiągnięcia, kto uwolnił się od przywiązania i jest wolny od wrogości wobec wszystkich żywych istot, ten dociera do mnie’.

Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare

Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare

Cré-Bhagavän  Param Atma rzekł:  O Ardżuna, posłuchaj moich boskich słów wypowiadających najgłębszą z wszystkich tajemnic. Ponieważ jesteś moim przyjacielem, powiem ci o tym, co jest dla ciebie korzystne. Dedykując mi w swym sercu wszystkie swoje działania, widząc we mnie Brahmana - Najwyższego Pana, skup wyłącznie na mnie swój umysł, bądź moim wielbicielem, składaj mi ofiary i wtedy do mnie dotrzesz. Poddaj kontroli swój umysł koncentrując na mnie wszystkie swoje myśli. Porzuć wszystkie inne obowiązki, we mnie jedynym szukaj ochrony, a ja uwolnię cię od wszelkiego zła. W ten to sposób dzięki mojej łasce pokonasz wszystkie trudności. Obiecuje ci to, bo jesteś mi drogi.

‘O Ardżuna ten, kto służy wyłącznie mi obdarowując mnie swą niezachwianą miłością wznosi się ponad stany natury materialnej, stając się Brahmanem, gdyż to ja jestem miejscem, w którym mieszka nieśmiertelny, niezniszczalny Wieczny Duch – Brahmanwieczne Prawo Absolutna Ekstaza, który nie ma początku i przenika wszystkie światy, otaczając wszystko. 

Opiszę ci teraz tego, który jest do poznania i poznanie którego przynosi wieczną błogość.

Brahman - Najwyższy Pan mieszka w sercach wszystkich istnień, powodując swą własną mocą, że zataczają one koło, jakby były osadzone na jakiejś zbudowanej z materii maszynie. Zdaje się on mieć cechy wszystkich zmysłów, a jednak nie ma zmysłów, jest obojętny wobec wszystkiego, a jednak utrzymuje wszystko, jest pozbawiony wszelkich atrybutów cielesnych, a jednak doświadcza ich. Będąc zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz wszystkich stworzonych istnień, nieruchomy, choć poruszający się, jest zbyt subtelny dla umysłu do uchwycenia. Jest odległy, lecz bliski. Niepodzielny, a jednak przebywający równocześnie we wszystkich żywych istotach. Obserwuje, aprobuje, podtrzymuje, będąc doświadczającym podmiotem, potężnym Panem i Najwyższą Jaźnią. To on utrzymuje, niszczy i stwarza wszystkie istnienia. Jest światłem we wszystkich światłach, znajdując się poza zasięgiem ciemności. Będąc wiedzą, przedmiotem wiedzy i Ostateczną Prawdą mieszka w sercach wszystkich’. Szukaj w nim ochrony całą swą istotą. Dzięki jego łasce zdobędziesz najwyższy spokój i dotrzesz do miejsca, które jest wieczne’.

 ‘O Ardżuna, posłuchaj, jak ten, którego umysł stał się całkowicie wolny od przywiązania, kto opanował swą jaźń i uwolnił się od żądzy, ten drogą wyrzeczenia (realizowania swych obowiązków z całkowitą obojętnością wobec ich owocu-rezultatu) uzyskuje najwyższą perfekcję uwolnienia się od karmy i dociera do Brahmana, co jest ukoronowaniem wiedzy. 

Z czystym umysłem opanowując sam siebie, wycofując swe zmysły z wszystkich zmysłowych przedmiotów, odrzucając zarówno zachwyt jak i awersję przebywa w odosobnionym miejscu, jedząc niewiele i ograniczając swą mowę, ciało i umysł. Zawsze nastawiony na medytację i koncentrację pozostaje na wszystko obojętny. Wyrzekłszy się swego fałszywego ego, przemocypychyżądzy i gniewu ze spokojnym umysłem łączy się z Brahmanem. Stając się jednym z Brahmanem, uspokojony nad niczym nie boleje i niczego nie pragnie. Widząc jedność we wszystkich istnieniach osiąga najwyższy stopień uwielbienia (oddania) dla mnie. Poprzez to oddanie mnie poznaje: kim naprawdę jestem i jaka jest moja miara. Prawdziwie mnie poznając natychmiast się ze mną łączy. Realizując wytrwale swe obowiązki, szukając we mnie ochrony dzięki mej łasce zdobywa miejsce, które jest wieczne i niezniszczalne’. 

 ‘O Ardżuna, przekazałem ci wiedzę jak najbardziej poufną. Po jej przemyśleniu, sam zadecyduj, co uczynić. 

 pobieranie 1

pobieranie 2


Księga IAdi Parva (w jedenastu opowieściach)
   Synopsis
   Mahabharata 1: Rytualna masakra wężów króla Dźanamedźaja
   Mahabharata 2: Dynastia księżycowa
   Mahabharata 3: Grzech króla Mahabisy
   Mahabharata 4: Ziarna namiętności
   Mahabharata 5: Płonący pałac Pandawów
   Mahabharata 6: Narodziny pięknej Draupadi
   Mahabharata 7: Obrona przed skutkami żądzy i gniewu
   Mahabharata 8: Pięciu mężów Draupadi
   Mahabharata 9: Zdobycie władzy przez Króla Prawa
   Mahabharata 10: Obrona przed skłócającą erotyczną miłością
   Mahabharata 11: Walka z bogami o las Khandawa
 Księga IISabha Parva (w pięciu opowieściach)
   Synopsis
   Mahabharata 12: Budowanie Imperium Króla Prawa
   Mahabharata 13: Zadedykowanie ofiary koronacyjnej Krisznie
   Mahabharata 14: Upadek Króla Prawa
   Mahabharata 15: Triumf żądzy i przemocy
   Mahabharata 16: Zapowiedź zagłady Bharatów
 Księga IIIVana Parva (opowieści 17-38)
   Synopsis
   Mahabharata 17: Poszukiwanie spokoju umysłu
   Mahabharata 18: Wyjaśnienie nieobecności Kriszny podczas gry w kości
   Mahabharata 19: Powstrzymywanie gniewu i gotowość do ofiar w imię wierności Prawu
   Mahabharata 20: Bogowie oddają umartwiającemu się Ardżunie swoją broń i czynią z niego wojownika we własnej sprawie
   Mahabharata 21: Król Prawa poznaje tajemnicę gry w kości zbrojąc się do walki z Kali
   Mahabharata 22: Król Prawa wyrusza w pielgrzymkę do świętych brodów
   Mahabharata 23: O sile duchowej mędrca Agastji
   Mahabharata 24: O ofiarach, ołtarzach i miescach ofiarnych
   Mahabharata 25: Bezkarny występek Bhimy
   Mahabharata 26: Ardżuna opowiada o swej walce z wrogami bogów
   Mahabharata 27: Król Prawa dzięki swej prawości ratuje Bhimę z uścisku głodnego węża boa
   Mahabharata 28: O obrotach Koła Czasu
   Mahabharata 29: O tym, jak bramin Utanka otrzymał od boga Wisznu dar jogi
   Mahabharata 30: O dharmie (Prawie), jodze i poznawaniu własnej duszy
   Mahabharata 31: Tajemnica znikania i odradzania się ognia
   Mahabharata 32: Chaos narodzin boga wojny i chorób, Skandy, który stając się dowódcą armii bogów umacnia władzę Indry i pokonuje demony asury
   Mahabharata 33: Durjodhana dowiaduje się, że jest bóstwem, które ma prowadzić demony asury do zwycięstwa
   Mahabharata 34: Draupadi ponownie pada ofiarą żądzy
   Mahabharata 35: O tym jak Rama uwalnia światy od terroru rakszasy Rawany
   Mahabharata 36: O potędze oddanej swemu mężowi żony
   Mahabharata 37: O prawości Karny i jego ofierze
   Mahabharata 38: Król Prawa zadowala boga Prawa swą łagodnością
 Księga IVVirata Parva (opowieści 39-44)
   Synopsis
   Mahabharata 39: Pandawowie przybierają nowe imiona i ukrywają się na dworze u króla Wiraty
   Mahabharata 40: Draupadi przynosi śmierć swemu prześladowcy Kiczace wbrew woli Króla Prawa
   Mahabharata 41: Kaurawowie i Trigartowie napadają na Matsję osłabioną przez śmierć Kiczaki
   Mahabharata 42: Kaurawowie rozpoznają Ardżunę i stają w obliczu konieczności walki z nim
   Mahabharata 43: Ardżuna w pojedynkę pokonuje armię Kaurawów
   Mahabharata 44: Oczyszczona ze skutków przemocy krew Króla Prawa jednoczy króla Wiratę z Pandawami
 Księga VUdyoga Parva (opowieści 45-62)
   Synopsis
   Mahabharata 45: Pandawowie i Kaurawowie przygotowują się do rozmów w sprawie podziału królestwa
   Mahabharata 46: O tym jak Indra utracił i odzyskał swą królewskość po zabójstwie demona Wrtry
   Mahabharata 47: Król Prawa mając poparcie Kryszny bezwzględnie żąda zwrotu swego królestwa
   Mahabharata 48: Widura wyjaśnia królowi Dhritarasztrze przyczyny jego cierpienia
   Mahabharata 49: Widura daremnie poucza króla Dhritarasztrę jak pozbyć się cierpienia i zapewnić rozwój swemu królestwu
   Mahabharata 50: O pokonywaniu śmierci poprzez odpowiednią praktykę (jogę) i łączenie się z Brahmanem
   Mahabharata 51: Król Dhritarasztra widzi w nadchodzącej wojnie wielką wojnę końca eonu, której chce Kryszna
   Mahabharata 52: Durjodhana nawołuje do wojny obwiniając o nią Krysznę, lecz lekceważąc jego boskość
   Mahabharata 53: Kryszna planuje udać się do Hastinapury, aby dowieść winy Durjodhany i słuszności roszczeń Króla Prawa
   Mahabharata 54: Kryszna żąda pokoju wolnego od fałszu i dowodzi, że to Pandawowie mówią prawdę
   Mahabharata 55: Bramini ostrzegają Durjodhanę przed lekceważeniem siły Kryszny
   Mahabharata 56: Narada ostrzega Durjodhanę przed skutkami uporu i pychy i lekceważeniem prawości innych
   Mahabharata 57: Kryszna ukazuje swą boską formę w odpowiedzi na wyzwanie rzucone mu przez Durjodhanę
   Mahabharata 58: Kunti zachęca swych synów do walki przeciw Kaurawom
   Mahabharata 59: Kryszna i Kunti bezskutecznie próbują przeciągnąć Karnę na stronę Pandawów informując go, że jest najstarszym Pandawą
   Mahabharata 60: Kryszna oznajmia, że nadszedł moment wojny i kary
   Mahabharata 61: Ostatni dzień przed bitwą
   Mahabharata 62: Bhiszma zdradza tajemnicę swej śmierci
 Księga VIBhiszma Parva (opowieści 63-76)
   Synopsis
   Mahabharata 63: Wjasa prosi Dhritarasztrę, aby nie opłakiwał rzezi swych synów, bo jest ona wyrokiem losu
   Mahabharata 64: Sandżaja opowiada Dhritarasztrze o geografii wszechświata
   Mahabharata 65: Dhritarasztra opłakuje śmiertelną ofiarę Bhiszmy

                  Bhagavad Gita, Opow. 66-70:
  Mahabharata 66: Kryszna wyjaśnia pokonanemu przez żal Ardżunie jak dzięki jodze osiągnąć spokój umysłu
  Mahabharata 67: Kryszna wyjaśnia Ardżunie jak działając z oddaniem uwolnić się od karmy i połączyć się z Brahmanem
  Mahabharata 68: Ardżuna będąc wielbicielem Kryszny poznaje w nim Najwyższą Osobę Boga—wieczne nasienie tego co istnieje
  Mahabharata 69: Kryszna naucza o związku ciała z duchem i wyzwalaniu się ducha dzięki prawdziwej wiedzy
  Mahabharata 70: Ardżuna podejmuje walkę dedykując ją Krysznie

   Mahabharata 71: Pierwszy dzień wielkiej ofiary Bharatów na polach Kurukszetry
   Mahabharata 72: Równowaga sił Ardżuny i Bhiszmy budzi obawy, że wojna nie skończy się, zanim nie zginie cały świat
   Mahabharata 73: Durjodhana próbuje skłonić Bhiszmę do zabicia Pandawów i przyniesienia mu zwycięstwa
   Mahabharata 74: Sandżaja opowiada o dalszych czterech dniach rzezi Bharatów w czasie komendantury Bhiszmy
   Mahabharata 75: Durjodhana ponownie oskarża Bhiszmę o złą wolę
   Mahabharata 76: Bhiszma upada na ziemię przeszyty setkami strzał
 Księga VIIDrona Parva (opowieści 77-90)
   Synopsis
   Mahabharata 77: Durjodhana chce wygrać wojnę biorąc Judhiszthirę do niewoli
   Mahabharata 78: Trigartowie odciągają Ardżunę od Judhiszthiry wyzywając go do walki
   Mahabharata 79: Wszyscy przeciw jednemu: śmierć Abhimanju
   Mahabharata 80: O nieuchronności śmierci i zdobywaniu lepszych światów
   Mahabharata 81: Gniew Ardżuny
   Mahabharata 82: Ardżuna przedziera się przez formację Kaurawów chcąc zrealizować swą przysięgę
   Mahabharata 83: Satjaki sieje spustoszenie wśród Kaurawów wspomagając Ardżunę
   Mahabharata 84: Bhima zabija kolejnych synów króla Dhritarasztry
   Mahabharata 85: Ardżuna dzięki pomocy Kryszny zabija króla Dżajadrathę
   Mahabharata 86: Wzburzone śmiercią Dżajadrathy armie kontynuują walkę nocą
   Mahabharata 87: Karna traci oszczep Indry przeznaczony dla Ardżuny zabijając nim Ghatotkakę
   Mahabharata 88: Kłamstwo Króla Prawa i zgroza śmierci bramina Drony
   Mahabharata 89: Kryszna ochrania Pandawów przed gniewem syna Drony
   Mahabharata 90: Wjasa głosi chwałę Śiwy, który ochrania tych, co zdołali Go rozpoznać i zobaczyć
 Księga VIIIKarna Parva (opowieści 91-97)
   Synopsis
   Mahabharata 91: Karna zostaje naczelnym dowódcą Kaurawów
   Mahabharata 92: Śalja zostaje woźnicą rydwanu Karny
   Mahabharata 93: Śalja swą mową osłabia heroicznego ducha Karny
   Mahabharata 94: Karna upokarza Judhiszthirę darowując mu życie
   Mahabharata 95: Kryszna ochrania Judhiszthirę i Ardżunę przed grzechem bratobójstwa
   Mahabharata 96: Bhima realizuje swą przysięgę i pije krew Duhśasany
   Mahabharata 97: Zachęcany przez Krysznę Ardżuna zabija Karnę nie wiedząc, że jest on jego najstarszym bratem
 Księga IXŚalja Parva (opowieści 98-103)
   Synopsis
   Mahabharata 98: Śmierć Śalji
   Mahabharata 99: Chaos i rzeź po śmierci Śalji
   Mahabharata 100: Durjodhana ukrywa się w jeziorze Dwaipajana
   Mahabharata 101: Pielgrzymka Balaramy do świętych brodów Saraswati
   Mahabharata 102: Śmierć Durjodhany
   Mahabharata 103: Gorzki smak wygranej
 Księga XSauptika Parva (opowieści 104-105)
   Synopsis
   Mahabharata 104: Nocna masakra w obozie Pandawów
   Mahabharata 105: Kryszna ochrania dynastię Bharatów przed wygaśnięciem
 Księga XIStree Parva (opowieści 106-108)
   Synopsis
   Mahabharata 106: Mędrcy swymi mowami próbują uciszyć ból Dhritarasztry
   Mahabharata 107: Dhritarasztra i Gandhari hamują swój gniew na widok zwycięskich Pandawów
   Mahabharata 108: Lament kobiet, klątwa Gandhari i przeraźliwe wyznanie Kunti
 Księga XIISanti Parva, część 1 (opowieści 109-143)
   Synopsis
                Wahania Judhiszthiry, Opow. 109-114:
   Mahabharata 109: Król Prawa opłakuje sekret Kunti i swój grzech bratobójstwa
   Mahabharata 110: Król Prawa szuka pokuty za swe grzechy w żebraczym stylu życia
   Mahabharata 111: Wjasa poucza Króla Prawa, że podjęcie władzy jest jego obowiązkiem
   Mahabharata 112: Wjasa poucza Króla Prawa, że obowiązkiem króla jest działanie
   Mahabharata 113: Wjasa poucza Króla Prawa o grzesznych działaniach i pokucie
   Mahabharata 114: Namaszczenie Króla Prawa na króla Hastinapury
                Nauki Bhiszmy: Prawo (dharma) Królów, Opow. 115-131:
   Mahabharata 115: Kryszna prosi umierającego Bhiszmę o przekazanie Królowi Prawa swej wiedzy
   Mahabharata 116: Bhiszma rozpoczyna swe nauki o Prawie (dharmie) uprawomocnione autorytetem Kryszny
   Mahabharata 117: O „nauce o rządzie” (Dandaniti) Brahmy i początku władzy królewskiej
   Mahabharata 118: O obowiązkach czterech kast, czterech trybach życia i ochranianiu ich przez Prawo Królów
   Mahabharata 119: O nadrzędności Prawa Królów w stosunku do innego Prawa
   Mahabharata 120: O związku między prawością króla, stanem królestwa i eonem
   Mahabharata 121: O współpracy wojowników i braminów w zarządzaniu królestwem
   Mahabharata 122: O kapłanach, ministrach i doradcach króla
   Mahabharata 123: O stolicy, gospodarce, podatkach i skarbcu
   Mahabharata 124: O królu jako uosobieniu Prawa (dharmy)
   Mahabharata 125: O tym, kiedy przemoc staje się „dobrą” przemocą
   Mahabharata 126: O zasadach zwiększania szans na zwycięstwo
   Mahabharata 127: O granicy nieuczciwości jako strategii pokonywania wroga
   Mahabharata 128: O prawości w sytuacji, gdy Prawda przybiera wygląd fałszu
   Mahabharata 129: O konieczności kontroli własnych uczuć przy doborze ministrów
   Mahabharata 130: O znaczeniu kary i wymiaru sprawiedliwości
   Mahabharata 131: O trzech celach życiowych: Prawie, Zysku i Przyjemności
                Prawo (dharma) w sytuacji katastrofy, Opow. 132-143:
   Mahabharata 132: O pryncypiach w sytuacji katastrofy
   Mahabharata 133: O negocjacjach z wrogiem i granicy zaufania
   Mahabharata 134: O naukach mędrca Bharadwadży
   Mahabharata 135: O tym jak mędrzec Wiśwamitra spożył nieczyste mięso nie popełniając grzechu
   Mahabharata 136: O tym jak prawy gołąb udzielając ochrony okrutnemu ptasznikowi zmienił jego serce
   Mahabharata 137: O tym jak Dżamanedźaja dzięki łasce mędrca Indroty oczyścił się z grzechu nieświadomego zabójstwa bramina
   Mahabharata 138: O „uczonych” mowach sępa i szakala i prawdziwej potędze Śiwy
   Mahabharata 139: O tym jak drzewo Śalmali ukarało się za swą pychę
   Mahabharata 140: O grzechu, pokucie, ignorancji, trzynastu wadach, zjadliwości, samo-kontroli, umartwieniach, Prawdzie i ochronie braminów
   Mahabharata 141: O narodzinach miecza
   Mahabharata 142: O wiecznym potępieniu dla niewdzięcznego przyjaciela
   Mahabharata 143: Pochwała Wyzwolenia (mokszy)
 Księga XIISanti Parva, część 2: Prawo (dharma) mokszy (opowieści 144-180)
   Synopsis
   Mahabharata 144: O ścieżce wiedzy i szukaniu Wyzwolenia (mokszy)
   Mahabharata 145: O nagłym olśnieniu
   Mahabharata 146: O pięciu „wielkich” elementach (Mahabhuta), życiu i Duszy
   Mahabharata 147: O stworzeniu żywych istot przez Brahmę i wprowadzeniu w ruch koła istnienia poruszanego przez prawo karmy
   Mahabharata 148: O naturze materialnej Prakriti działającej poprzez zmysły, umysł, rozumienie i wcielonej duszy
   Mahabharata 149: O ścieżce recytatora i jej owocach
   Mahabharata 150: O wiedzy duchowej osiąganej dzięki jodze prowadzącej do Wyzwolenia
   Mahabharata 151: O stanie umysłu prowadzącym do poznania Brahmana
   Mahabharata 152: O Krysznie—Najwyższej Osobie i Twórczej Zasadzie wszechświata
   Mahabharata 153: O uwalnianiu się od ułudy ego-świadomości (ahamkara)
   Mahabharata 154: O tym, co trzeba wiedzieć o Brahmanie, Puruszy, Prakriti i potędze jogi
   Mahabharata 155: O odrębności (dualizmie) ciała i duszy i naturze Wyzwolenia
   Mahabharata 156: O tym, jak wiedza i samo-kontrola pomagają w zachowaniu spokoju umysłu pomimo nieszczęścia
   Mahabharata 157: O zmienności tego świata, oznakach pomyślności i niepomyślności i najwyższej ścieżce prawości
   Mahabharata 158: O cykliczności w historii wszechświata
   Mahabharata 159: O rzece Czasu i tratwie wiedzy zbudowanej z Wed i jogi
   Mahabharata 160: O charakterze poznania (wiedzy), które prowadzi do Wyzwolenia
   Mahabharata 161: O zdobywaniu Wyzwolenia bez łamania wedyjskich nakazów działania
   Mahabharata 162: O odkrywaniu duszy wśród procesów mentalnych zrodzonych z połączenia duszy z ciałem (Adhjatma)
   Mahabharata 163: O przekraczaniu świata zmysłów i przedmiotów stworzonego przez Prakriti
   Mahabharata 164: O narodzinach Śmierci i jej sprawiedliwości
   Mahabharata 165: O wątpliwościach Judhiszthiry, co do tego, czym się kierować, aby nie zejść ze ścieżki prawości
   Mahabharata 166: O nonviolence jako najwyższej i uniwersalnej ścieżce prawości
   Mahabharata 167: O postępowaniu w sytuacji, gdy okrutny akt jest zarówno nakazany jak i zakazany
   Mahabharata 168: O dyskusji Kapili z Sjumaraśmim na temat ścieżki wiedzy i działania w świetle wedyjskich nakazów
   Mahabharata 169: O prawości jako największym darze od bogów
   Mahabharata 170: O drodze jednostki do grzechu, prawości, wyrzeczenia i Wyzwolenia
   Mahabharata 171: O tym, jak asura Wrtra osiągnął Wyzwolenie
   Mahabharata 172: O walce Indry z Wrtrą i narodzinach Gorączki z przeraźliwej energii Śiwy
   Mahabharata 173: O tym, jak Daksza uciszył gniew Śiwy wymieniając jego tysiąc osiem imion i uratował swój rytuał
   Mahabharata 174: O duszy i jej powiązaniu z ciałem i jego atrybutami
   Mahabharata 175: O Wyzwoleniu jako środku obrony przed nieszczęściem i śmiercią
   Mahabharata 176: O dobroczynnym charakterze prawości
   Mahabharata 177: O zbawiennym charakterze umartwień, wiedzy i jogi
   Mahabharata 178: O tym, jak bramin Uśanas zyskał imię Śukra
   Mahabharata 179: O zaletach samo-kontroli i ujarzmiania umysłu
   Mahabharata 180: O różnicy między Sankhją i jogą i potędze jogi
 Księga XIISanti Parva, część 3 (opowieści 181-197)
   Synopsis
   Mahabharata 181: O doktrynie sankhji i jej potędze
   Mahabharata 182: O różnicy między tym, co niezniszczalne (akszara) i co zniszczalne (kszara)
   Mahabharata 183: O Puruszy odkrywającym swą odmienność od Prakriti i jedność z Najwyższą Duszą
   Mahabharata 184: O tym jak Jadżnawalkja nauczał sankhji i jogi króla Daiwarati
   Mahabharata 185: O Brahmanie rezydującym w Niezamanifestowanym manifestującym się w formie wszechświata
   Mahabharata 186: O możliwości Wyzwolenia w domowym trybie życia
   Mahabharata 187: O narodzinach syna Wjasy Śuki i jego drodze do Wyzwolenia
   Mahabharata 188: O Narajanie, Białej Wyspie i ofierze króla Uparikary
   Mahabharata 189: O tym, jak Narada poznaje Narajanę w jego manifestacjach, ale nie w jego własnej naturze
   Mahabharata 190: O rozporządzeniach Narajany w odniesieniu do religii działania (pravritti) i kontemplacji (nivritti)
   Mahabharata 191: O imionach Najwyższego Boga
   Mahabharata 192: O zlewaniu się Agni (ognia) i Somy (nektaru życia) w jedną substancję przenikającą cały wszechświat
   Mahabharata 193: O oddawaniu czci Narajanie i jego wielbicielu Naradzie
   Mahabharata 194: O Narajanie w formie z głową konia
   Mahabharata 195: O religii oddania i jej historii od najdawniejszych czasów
   Mahabharata 196: O tym, czy Purusza jest jeden, czy też jest ich wielu
   Mahabharata 197: O tym, jak bramin Dharmaranja dzięki rozmowie z mądrym Nagą odkrywa swoją drogę do Wyzwolenia
 Księga XIIIAnusasana Parva, część 1 (opowieści 198-210)
   Synopsis
   Mahabharata 198: O przyczynie zła wynikłego z czyjegoś działania
   Mahabharata 199: O wysiłku jednostki, przeznaczeniu i rezultatach działania
   Mahabharata 200: O działaniach i ich owocach
   Mahabharata 201: O wielkości i mocy Śiwy
   Mahabharata 202: O tym, jak riszi Tandi wychwalał Śiwę
   Mahabharata 203: O tysiącu imion Śiwy
   Mahabharata 204: O tym, jak Śiwa nagradza swych wielbicieli
   Mahabharata 205: O charakterze małżeńskiej wspólnoty
   Mahabharata 206: O obdarowanych i obdarowujących
   Mahabharata 207: O świętych brodach (tirtha) tak jak opisał to Angiras
   Mahabharata 208: O świętości wód Gangesu
   Mahabharata 209: O możliwości zdobycia statusu bramina przez osobę z innej kasty
   Mahabharata 210: O ochranianiu żywych istot, prawości i służeniu braminom
 Księga XIIIAnusasana Parva, część 2 (opowieści 211-245)
   Synopsis
   Mahabharata 211: O naturze kobiet
   Mahabharata 212: O zasadach doboru małżonków i nabywaniu statusu męża i żony
   Mahabharata 213: O zasadach rządzących dziedziczeniem majątku i przynależnością kastową
   Mahabharata 214: O naturze współczucia i wartości daru, jakim jest krowa
   Mahabharata 215: O odległych wydarzeniach, dzięki którym Wiśwamitra mógł zdobyć status bramina, a Paraśurama bramina-wojownika
   Mahabharata 216: O ścieżce dobroczynności
   Mahabharata 217: O niebiańskim regionie krów Goloka
   Mahabharata 218: O świętości krów i należnej im czci
   Mahabharata 219: O pochodzeniu złota, jego naturze i oczyszczającej mocy daru złota
   Mahabharata 220: O Agnim, który jest wszystkimi bogami w jednym i złocie będącym jego substytutem
   Mahabharata 221: O rytuale ku czci zmarłych przodków śraddha
   Mahabharata 222: O prawdziwej naturze religijnych umartwień
   Mahabharata 223: O tym, jak Indra ochrania siedmiu riszich przed rakszinią Jatudhani
   Mahabharata 224: O darze parasola i sandałów
   Mahabharata 225: O ofiarowaniu kwiatów, światła, kadzidełek i pierwszej porcji jedzenia
   Mahabharata 226: O oczyszczaniu się z grzechów i zdobywaniu nieba pobożnymi czynami
   Mahabharata 227: O tym, jak zapewnić sobie długie życie
   Mahabharata 228: O poście jako najwyższej formie religijnych umartwień
   Mahabharata 229: O reinkarnacji i religii nieranienia i współczucia (ahimsa)
   Mahabharata 230: O religii nieranienia, ofiarowaniu zwierząt i jedzeniu mięsa
   Mahabharata 231: O tym, jak Wjasa poucza robaka, że nie śmierci powinien się bać, lecz nieprawości
   Mahabharata 232: O darze Maitreji
   Mahabharata 233: O szukaniu pojednania
   Mahabharata 234: O reli­gijnych miste­riach
   Mahabharata 235: O regułach dotyczących akceptowania daru jedzenia
   Mahabharata 236: O energii Wisznu i Śiwy
   Mahabharata 237: O rozmowie Śiwy z Umą na temat rozmaitych reguł religijnego postępowania
   Mahabharata 238: O wielkości Wasudewy
   Mahabharata 239: O tysiącu imion Wisznu
   Mahabharata 240: O mantrze zarządzonej przez Sawitri
   Mahabharata 241: O tym, jak król Kartawirja uwolnił się od swej pychy
   Mahabharata 242: O wielkości Kryszny
   Mahabharata 243: O gniewnym riszim Durwasasie, inkarnacji Rudry
   Mahabharata 244: Ostatnie nauki Bhiszmy
   Mahabharata 245: Bhiszma wstępuje do nieba
 Księga XIV Aśwamedha Parva (opowieści 246-260)
   Synopsis
                Poszukiwanie ukojenia, Opow. 246-248:
   Mahabharata 246: Judhiszthira szuka środków do walki z poczuciem winy i żalem wynikłymi z wojny z Kaurawami
   Mahabharata 247: Wjasa opowiada o wielkiej ofierze króla Marutty
   Mahabharata 248: Kryszna poucza Judhiszthirę, że teraz nadszedł czas na samotną walkę z wrogiem w umyśle
                Postscriptum do Bhagavad Gity (Anugita), Opow. 249-255:
   Mahabharata 249: O tajemnicy Najwyższego Brahmana
   Mahabharata 250: O ofierze, którą jogin składa w swym umyśle
   Mahabharata 251: O ścieżce wiedzy prowadzącej do Wyzwolenia
   Mahabharata 252: O Brahmanie zamieszkującym w ciele i procesie stwarzania (adhjatma)
   Mahabharata 253: O jednostkowej duszy i iluzji zrodzonej z ciała
   Mahabharata 254: O pobożności będącej drogą do uwalniania się od działania jakości natury i poznawania jaźni
   Mahabharata 255: O docieraniu do Brahmana po uwolnieniu się dzięki jodze od wpływu istnień będących ekspansjami Prakriti
                Ofiara Konia Króla Prawa, Opow. 256-260:
   Mahabharata 256: Kryszna wyjaśnia ascecie Utance, dlaczego nie mógł zmusić Kaurawów do pokoju
   Mahabharata 257: Kryszna przywraca do życia Parikszita
   Mahabharata 258: Ardżuna, podążając za ofiarnym koniem, zmusza żądnych rewanżu królów do uznania zwierzchnictwa Króla Prawa
   Mahabharata 259: Król Prawa spełnia do końca swą Ofiarę Konia, unikając rzezi
   Mahabharata 260: O nagłym pojawieniu się mangusty krytykującej ofiarę Króla Prawa
 Księga XV Asramavasika Parva (opowieści 261-265)
   Synopsis
   Mahabharata 261: Dhritarasztra prosi Judhiszthirę o zgodę na opuszczenie królestwa i udanie się do lasu
   Mahabharata 262: Dhritarasztra, mając wybaczenie Pandawów i akceptację obywateli, wykonuje ryty śraddha i udaje się do lasu razem z Gandhari, Kunti, Widurą i Sandżają
   Mahabharata 263: Widura łączy się z Judhiszthirą
   Mahabharata 264: Wjasa mocą swej ascezy ukazuje Bharatom poległych wojowników
   
Mahabharata 265: Dhritarasztra, Gandhari i Kunti  giną w pożarze lasu
 Księga XVI Mausala Parva (opowieści 266-)
   Synopsis
        . . . ciąg dalszy nastąpi . . .
 Słowniczek: Kto jest kim w Mahabharacie
 Aneks 1 (do Ks. I & II): Pierwsze pokolenia potomków Brahmy i Dakszy
 Aneks 2 (do Ks. XII, cz. 2): Stwarzanie wszechświata: BrahmanPurusza i Prakriti
 Aneks 3 (do Ks. XII, cz. 2-3): Ewolucja Prakriti

Księga IAdi Parva (w jedenastu opowieściach)
   Synopsis
   Mahabharata 1: Rytualna masakra wężów króla Dźanamedźaja
   Mahabharata 2: Dynastia księżycowa
   Mahabharata 3: Grzech króla Mahabisy
   Mahabharata 4: Ziarna namiętności
   Mahabharata 5: Płonący pałac Pandawów
   Mahabharata 6: Narodziny pięknej Draupadi
   Mahabharata 7: Obrona przed skutkami żądzy i gniewu
   Mahabharata 8: Pięciu mężów Draupadi
   Mahabharata 9: Zdobycie władzy przez Króla Prawa
   Mahabharata 10: Obrona przed skłócającą erotyczną miłością
   Mahabharata 11: Walka z bogami o las Khandawa
 Księga IISabha Parva (w pięciu opowieściach)
   Synopsis
   Mahabharata 12: Budowanie Imperium Króla Prawa
   Mahabharata 13: Zadedykowanie ofiary koronacyjnej Krisznie
   Mahabharata 14: Upadek Króla Prawa
   Mahabharata 15: Triumf żądzy i przemocy
   Mahabharata 16: Zapowiedź zagłady Bharatów
 Księga IIIVana Parva (opowieści 17-38)
   Synopsis
   Mahabharata 17: Poszukiwanie spokoju umysłu
   Mahabharata 18: Wyjaśnienie nieobecności Kriszny podczas gry w kości
   Mahabharata 19: Powstrzymywanie gniewu i gotowość do ofiar w imię wierności Prawu
   Mahabharata 20: Bogowie oddają umartwiającemu się Ardżunie swoją broń i czynią z niego wojownika we własnej sprawie
   Mahabharata 21: Król Prawa poznaje tajemnicę gry w kości zbrojąc się do walki z Kali
   Mahabharata 22: Król Prawa wyrusza w pielgrzymkę do świętych brodów
   Mahabharata 23: O sile duchowej mędrca Agastji
   Mahabharata 24: O ofiarach, ołtarzach i miescach ofiarnych
   Mahabharata 25: Bezkarny występek Bhimy
   Mahabharata 26: Ardżuna opowiada o swej walce z wrogami bogów
   Mahabharata 27: Król Prawa dzięki swej prawości ratuje Bhimę z uścisku głodnego węża boa
   Mahabharata 28: O obrotach Koła Czasu
   Mahabharata 29: O tym, jak bramin Utanka otrzymał od boga Wisznu dar jogi
   Mahabharata 30: O dharmie (Prawie), jodze i poznawaniu własnej duszy
   Mahabharata 31: Tajemnica znikania i odradzania się ognia
   Mahabharata 32: Chaos narodzin boga wojny i chorób, Skandy, który stając się dowódcą armii bogów umacnia władzę Indry i pokonuje demony asury
   Mahabharata 33: Durjodhana dowiaduje się, że jest bóstwem, które ma prowadzić demony asury do zwycięstwa
   Mahabharata 34: Draupadi ponownie pada ofiarą żądzy
   Mahabharata 35: O tym jak Rama uwalnia światy od terroru rakszasy Rawany
   Mahabharata 36: O potędze oddanej swemu mężowi żony
   Mahabharata 37: O prawości Karny i jego ofierze
   Mahabharata 38: Król Prawa zadowala boga Prawa swą łagodnością
 Księga IVVirata Parva (opowieści 39-44)
   Synopsis
   Mahabharata 39: Pandawowie przybierają nowe imiona i ukrywają się na dworze u króla Wiraty
   Mahabharata 40: Draupadi przynosi śmierć swemu prześladowcy Kiczace wbrew woli Króla Prawa
   Mahabharata 41: Kaurawowie i Trigartowie napadają na Matsję osłabioną przez śmierć Kiczaki
   Mahabharata 42: Kaurawowie rozpoznają Ardżunę i stają w obliczu konieczności walki z nim
   Mahabharata 43: Ardżuna w pojedynkę pokonuje armię Kaurawów
   Mahabharata 44: Oczyszczona ze skutków przemocy krew Króla Prawa jednoczy króla Wiratę z Pandawami
 Księga VUdyoga Parva (opowieści 45-62)
   Synopsis
   Mahabharata 45: Pandawowie i Kaurawowie przygotowują się do rozmów w sprawie podziału królestwa
   Mahabharata 46: O tym jak Indra utracił i odzyskał swą królewskość po zabójstwie demona Wrtry
   Mahabharata 47: Król Prawa mając poparcie Kryszny bezwzględnie żąda zwrotu swego królestwa
   Mahabharata 48: Widura wyjaśnia królowi Dhritarasztrze przyczyny jego cierpienia
   Mahabharata 49: Widura daremnie poucza króla Dhritarasztrę jak pozbyć się cierpienia i zapewnić rozwój swemu królestwu
   Mahabharata 50: O pokonywaniu śmierci poprzez odpowiednią praktykę (jogę) i łączenie się z Brahmanem
   Mahabharata 51: Król Dhritarasztra widzi w nadchodzącej wojnie wielką wojnę końca eonu, której chce Kryszna
   Mahabharata 52: Durjodhana nawołuje do wojny obwiniając o nią Krysznę, lecz lekceważąc jego boskość
   Mahabharata 53: Kryszna planuje udać się do Hastinapury, aby dowieść winy Durjodhany i słuszności roszczeń Króla Prawa
   Mahabharata 54: Kryszna żąda pokoju wolnego od fałszu i dowodzi, że to Pandawowie mówią prawdę
   Mahabharata 55: Bramini ostrzegają Durjodhanę przed lekceważeniem siły Kryszny
   Mahabharata 56: Narada ostrzega Durjodhanę przed skutkami uporu i pychy i lekceważeniem prawości innych
   Mahabharata 57: Kryszna ukazuje swą boską formę w odpowiedzi na wyzwanie rzucone mu przez Durjodhanę
   Mahabharata 58: Kunti zachęca swych synów do walki przeciw Kaurawom
   Mahabharata 59: Kryszna i Kunti bezskutecznie próbują przeciągnąć Karnę na stronę Pandawów informując go, że jest najstarszym Pandawą
   Mahabharata 60: Kryszna oznajmia, że nadszedł moment wojny i kary
   Mahabharata 61: Ostatni dzień przed bitwą
   Mahabharata 62: Bhiszma zdradza tajemnicę swej śmierci
 Księga VIBhiszma Parva (opowieści 63-76)
   Synopsis
   Mahabharata 63: Wjasa prosi Dhritarasztrę, aby nie opłakiwał rzezi swych synów, bo jest ona wyrokiem losu
   Mahabharata 64: Sandżaja opowiada Dhritarasztrze o geografii wszechświata
   Mahabharata 65: Dhritarasztra opłakuje śmiertelną ofiarę Bhiszmy

                  Bhagavad Gita, Opow. 66-70:
  Mahabharata 66: Kryszna wyjaśnia pokonanemu przez żal Ardżunie jak dzięki jodze osiągnąć spokój umysłu
  Mahabharata 67: Kryszna wyjaśnia Ardżunie jak działając z oddaniem uwolnić się od karmy i połączyć się z Brahmanem
  Mahabharata 68: Ardżuna będąc wielbicielem Kryszny poznaje w nim Najwyższą Osobę Boga—wieczne nasienie tego co istnieje
  Mahabharata 69: Kryszna naucza o związku ciała z duchem i wyzwalaniu się ducha dzięki prawdziwej wiedzy
  Mahabharata 70: Ardżuna podejmuje walkę dedykując ją Krysznie

   Mahabharata 71: Pierwszy dzień wielkiej ofiary Bharatów na polach Kurukszetry
   Mahabharata 72: Równowaga sił Ardżuny i Bhiszmy budzi obawy, że wojna nie skończy się, zanim nie zginie cały świat
   Mahabharata 73: Durjodhana próbuje skłonić Bhiszmę do zabicia Pandawów i przyniesienia mu zwycięstwa
   Mahabharata 74: Sandżaja opowiada o dalszych czterech dniach rzezi Bharatów w czasie komendantury Bhiszmy
   Mahabharata 75: Durjodhana ponownie oskarża Bhiszmę o złą wolę
   Mahabharata 76: Bhiszma upada na ziemię przeszyty setkami strzał
 Księga VIIDrona Parva (opowieści 77-90)
   Synopsis
   Mahabharata 77: Durjodhana chce wygrać wojnę biorąc Judhiszthirę do niewoli
   Mahabharata 78: Trigartowie odciągają Ardżunę od Judhiszthiry wyzywając go do walki
   Mahabharata 79: Wszyscy przeciw jednemu: śmierć Abhimanju
   Mahabharata 80: O nieuchronności śmierci i zdobywaniu lepszych światów
   Mahabharata 81: Gniew Ardżuny
   Mahabharata 82: Ardżuna przedziera się przez formację Kaurawów chcąc zrealizować swą przysięgę
   Mahabharata 83: Satjaki sieje spustoszenie wśród Kaurawów wspomagając Ardżunę
   Mahabharata 84: Bhima zabija kolejnych synów króla Dhritarasztry
   Mahabharata 85: Ardżuna dzięki pomocy Kryszny zabija króla Dżajadrathę
   Mahabharata 86: Wzburzone śmiercią Dżajadrathy armie kontynuują walkę nocą
   Mahabharata 87: Karna traci oszczep Indry przeznaczony dla Ardżuny zabijając nim Ghatotkakę
   Mahabharata 88: Kłamstwo Króla Prawa i zgroza śmierci bramina Drony
   Mahabharata 89: Kryszna ochrania Pandawów przed gniewem syna Drony
   Mahabharata 90: Wjasa głosi chwałę Śiwy, który ochrania tych, co zdołali Go rozpoznać i zobaczyć
 Księga VIIIKarna Parva (opowieści 91-97)
   Synopsis
   Mahabharata 91: Karna zostaje naczelnym dowódcą Kaurawów
   Mahabharata 92: Śalja zostaje woźnicą rydwanu Karny
   Mahabharata 93: Śalja swą mową osłabia heroicznego ducha Karny
   Mahabharata 94: Karna upokarza Judhiszthirę darowując mu życie
   Mahabharata 95: Kryszna ochrania Judhiszthirę i Ardżunę przed grzechem bratobójstwa
   Mahabharata 96: Bhima realizuje swą przysięgę i pije krew Duhśasany
   Mahabharata 97: Zachęcany przez Krysznę Ardżuna zabija Karnę nie wiedząc, że jest on jego najstarszym bratem
 Księga IXŚalja Parva (opowieści 98-103)
   Synopsis
   Mahabharata 98: Śmierć Śalji
   Mahabharata 99: Chaos i rzeź po śmierci Śalji
   Mahabharata 100: Durjodhana ukrywa się w jeziorze Dwaipajana
   Mahabharata 101: Pielgrzymka Balaramy do świętych brodów Saraswati
   Mahabharata 102: Śmierć Durjodhany
   Mahabharata 103: Gorzki smak wygranej
 Księga XSauptika Parva (opowieści 104-105)
   Synopsis
   Mahabharata 104: Nocna masakra w obozie Pandawów
   Mahabharata 105: Kryszna ochrania dynastię Bharatów przed wygaśnięciem
 Księga XIStree Parva (opowieści 106-108)
   Synopsis
   Mahabharata 106: Mędrcy swymi mowami próbują uciszyć ból Dhritarasztry
   Mahabharata 107: Dhritarasztra i Gandhari hamują swój gniew na widok zwycięskich Pandawów
   Mahabharata 108: Lament kobiet, klątwa Gandhari i przeraźliwe wyznanie Kunti
 Księga XIISanti Parva, część 1 (opowieści 109-143)
   Synopsis
                Wahania Judhiszthiry, Opow. 109-114:
   Mahabharata 109: Król Prawa opłakuje sekret Kunti i swój grzech bratobójstwa
   Mahabharata 110: Król Prawa szuka pokuty za swe grzechy w żebraczym stylu życia
   Mahabharata 111: Wjasa poucza Króla Prawa, że podjęcie władzy jest jego obowiązkiem
   Mahabharata 112: Wjasa poucza Króla Prawa, że obowiązkiem króla jest działanie
   Mahabharata 113: Wjasa poucza Króla Prawa o grzesznych działaniach i pokucie
   Mahabharata 114: Namaszczenie Króla Prawa na króla Hastinapury
                Nauki Bhiszmy: Prawo (dharma) Królów, Opow. 115-131:
   Mahabharata 115: Kryszna prosi umierającego Bhiszmę o przekazanie Królowi Prawa swej wiedzy
   Mahabharata 116: Bhiszma rozpoczyna swe nauki o Prawie (dharmie) uprawomocnione autorytetem Kryszny
   Mahabharata 117: O „nauce o rządzie” (Dandaniti) Brahmy i początku władzy królewskiej
   Mahabharata 118: O obowiązkach czterech kast, czterech trybach życia i ochranianiu ich przez Prawo Królów
   Mahabharata 119: O nadrzędności Prawa Królów w stosunku do innego Prawa
   Mahabharata 120: O związku między prawością króla, stanem królestwa i eonem
   Mahabharata 121: O współpracy wojowników i braminów w zarządzaniu królestwem
   Mahabharata 122: O kapłanach, ministrach i doradcach króla
   Mahabharata 123: O stolicy, gospodarce, podatkach i skarbcu
   Mahabharata 124: O królu jako uosobieniu Prawa (dharmy)
   Mahabharata 125: O tym, kiedy przemoc staje się „dobrą” przemocą
   Mahabharata 126: O zasadach zwiększania szans na zwycięstwo
   Mahabharata 127: O granicy nieuczciwości jako strategii pokonywania wroga
   Mahabharata 128: O prawości w sytuacji, gdy Prawda przybiera wygląd fałszu
   Mahabharata 129: O konieczności kontroli własnych uczuć przy doborze ministrów
   Mahabharata 130: O znaczeniu kary i wymiaru sprawiedliwości
   Mahabharata 131: O trzech celach życiowych: Prawie, Zysku i Przyjemności
                Prawo (dharma) w sytuacji katastrofy, Opow. 132-143:
   Mahabharata 132: O pryncypiach w sytuacji katastrofy
   Mahabharata 133: O negocjacjach z wrogiem i granicy zaufania
   Mahabharata 134: O naukach mędrca Bharadwadży
   Mahabharata 135: O tym jak mędrzec Wiśwamitra spożył nieczyste mięso nie popełniając grzechu
   Mahabharata 136: O tym jak prawy gołąb udzielając ochrony okrutnemu ptasznikowi zmienił jego serce
   Mahabharata 137: O tym jak Dżamanedźaja dzięki łasce mędrca Indroty oczyścił się z grzechu nieświadomego zabójstwa bramina
   Mahabharata 138: O „uczonych” mowach sępa i szakala i prawdziwej potędze Śiwy
   Mahabharata 139: O tym jak drzewo Śalmali ukarało się za swą pychę
   Mahabharata 140: O grzechu, pokucie, ignorancji, trzynastu wadach, zjadliwości, samo-kontroli, umartwieniach, Prawdzie i ochronie braminów
   Mahabharata 141: O narodzinach miecza
   Mahabharata 142: O wiecznym potępieniu dla niewdzięcznego przyjaciela
   Mahabharata 143: Pochwała Wyzwolenia (mokszy)
 Księga XIISanti Parva, część 2: Prawo (dharma) mokszy (opowieści 144-180)
   Synopsis
   Mahabharata 144: O ścieżce wiedzy i szukaniu Wyzwolenia (mokszy)
   Mahabharata 145: O nagłym olśnieniu
   Mahabharata 146: O pięciu „wielkich” elementach (Mahabhuta), życiu i Duszy
   Mahabharata 147: O stworzeniu żywych istot przez Brahmę i wprowadzeniu w ruch koła istnienia poruszanego przez prawo karmy
   Mahabharata 148: O naturze materialnej Prakriti działającej poprzez zmysły, umysł, rozumienie i wcielonej duszy
   Mahabharata 149: O ścieżce recytatora i jej owocach
   Mahabharata 150: O wiedzy duchowej osiąganej dzięki jodze prowadzącej do Wyzwolenia
   Mahabharata 151: O stanie umysłu prowadzącym do poznania Brahmana
   Mahabharata 152: O Krysznie—Najwyższej Osobie i Twórczej Zasadzie wszechświata
   Mahabharata 153: O uwalnianiu się od ułudy ego-świadomości (ahamkara)
   Mahabharata 154: O tym, co trzeba wiedzieć o Brahmanie, Puruszy, Prakriti i potędze jogi
   Mahabharata 155: O odrębności (dualizmie) ciała i duszy i naturze Wyzwolenia
   Mahabharata 156: O tym, jak wiedza i samo-kontrola pomagają w zachowaniu spokoju umysłu pomimo nieszczęścia
   Mahabharata 157: O zmienności tego świata, oznakach pomyślności i niepomyślności i najwyższej ścieżce prawości
   Mahabharata 158: O cykliczności w historii wszechświata
   Mahabharata 159: O rzece Czasu i tratwie wiedzy zbudowanej z Wed i jogi
   Mahabharata 160: O charakterze poznania (wiedzy), które prowadzi do Wyzwolenia
   Mahabharata 161: O zdobywaniu Wyzwolenia bez łamania wedyjskich nakazów działania
   Mahabharata 162: O odkrywaniu duszy wśród procesów mentalnych zrodzonych z połączenia duszy z ciałem (Adhjatma)
   Mahabharata 163: O przekraczaniu świata zmysłów i przedmiotów stworzonego przez Prakriti
   Mahabharata 164: O narodzinach Śmierci i jej sprawiedliwości
   Mahabharata 165: O wątpliwościach Judhiszthiry, co do tego, czym się kierować, aby nie zejść ze ścieżki prawości
   Mahabharata 166: O nonviolence jako najwyższej i uniwersalnej ścieżce prawości
   Mahabharata 167: O postępowaniu w sytuacji, gdy okrutny akt jest zarówno nakazany jak i zakazany
   Mahabharata 168: O dyskusji Kapili z Sjumaraśmim na temat ścieżki wiedzy i działania w świetle wedyjskich nakazów
   Mahabharata 169: O prawości jako największym darze od bogów
   Mahabharata 170: O drodze jednostki do grzechu, prawości, wyrzeczenia i Wyzwolenia
   Mahabharata 171: O tym, jak asura Wrtra osiągnął Wyzwolenie
   Mahabharata 172: O walce Indry z Wrtrą i narodzinach Gorączki z przeraźliwej energii Śiwy
   Mahabharata 173: O tym, jak Daksza uciszył gniew Śiwy wymieniając jego tysiąc osiem imion i uratował swój rytuał
   Mahabharata 174: O duszy i jej powiązaniu z ciałem i jego atrybutami
   Mahabharata 175: O Wyzwoleniu jako środku obrony przed nieszczęściem i śmiercią
   Mahabharata 176: O dobroczynnym charakterze prawości
   Mahabharata 177: O zbawiennym charakterze umartwień, wiedzy i jogi
   Mahabharata 178: O tym, jak bramin Uśanas zyskał imię Śukra
   Mahabharata 179: O zaletach samo-kontroli i ujarzmiania umysłu
   Mahabharata 180: O różnicy między Sankhją i jogą i potędze jogi
 Księga XIISanti Parva, część 3 (opowieści 181-197)
   Synopsis
   Mahabharata 181: O doktrynie sankhji i jej potędze
   Mahabharata 182: O różnicy między tym, co niezniszczalne (akszara) i co zniszczalne (kszara)
   Mahabharata 183: O Puruszy odkrywającym swą odmienność od Prakriti i jedność z Najwyższą Duszą
   Mahabharata 184: O tym jak Jadżnawalkja nauczał sankhji i jogi króla Daiwarati
   Mahabharata 185: O Brahmanie rezydującym w Niezamanifestowanym manifestującym się w formie wszechświata
   Mahabharata 186: O możliwości Wyzwolenia w domowym trybie życia
   Mahabharata 187: O narodzinach syna Wjasy Śuki i jego drodze do Wyzwolenia
   Mahabharata 188: O Narajanie, Białej Wyspie i ofierze króla Uparikary
   Mahabharata 189: O tym, jak Narada poznaje Narajanę w jego manifestacjach, ale nie w jego własnej naturze
   Mahabharata 190: O rozporządzeniach Narajany w odniesieniu do religii działania (pravritti) i kontemplacji (nivritti)
   Mahabharata 191: O imionach Najwyższego Boga
   Mahabharata 192: O zlewaniu się Agni (ognia) i Somy (nektaru życia) w jedną substancję przenikającą cały wszechświat
   Mahabharata 193: O oddawaniu czci Narajanie i jego wielbicielu Naradzie
   Mahabharata 194: O Narajanie w formie z głową konia
   Mahabharata 195: O religii oddania i jej historii od najdawniejszych czasów
   Mahabharata 196: O tym, czy Purusza jest jeden, czy też jest ich wielu
   Mahabharata 197: O tym, jak bramin Dharmaranja dzięki rozmowie z mądrym Nagą odkrywa swoją drogę do Wyzwolenia
 Księga XIIIAnusasana Parva, część 1 (opowieści 198-210)
   Synopsis
   Mahabharata 198: O przyczynie zła wynikłego z czyjegoś działania
   Mahabharata 199: O wysiłku jednostki, przeznaczeniu i rezultatach działania
   Mahabharata 200: O działaniach i ich owocach
   Mahabharata 201: O wielkości i mocy Śiwy
   Mahabharata 202: O tym, jak riszi Tandi wychwalał Śiwę
   Mahabharata 203: O tysiącu imion Śiwy
   Mahabharata 204: O tym, jak Śiwa nagradza swych wielbicieli
   Mahabharata 205: O charakterze małżeńskiej wspólnoty
   Mahabharata 206: O obdarowanych i obdarowujących
   Mahabharata 207: O świętych brodach (tirtha) tak jak opisał to Angiras
   Mahabharata 208: O świętości wód Gangesu
   Mahabharata 209: O możliwości zdobycia statusu bramina przez osobę z innej kasty
   Mahabharata 210: O ochranianiu żywych istot, prawości i służeniu braminom
 Księga XIIIAnusasana Parva, część 2 (opowieści 211-245)
   Synopsis
   Mahabharata 211: O naturze kobiet
   Mahabharata 212: O zasadach doboru małżonków i nabywaniu statusu męża i żony
   Mahabharata 213: O zasadach rządzących dziedziczeniem majątku i przynależnością kastową
   Mahabharata 214: O naturze współczucia i wartości daru, jakim jest krowa
   Mahabharata 215: O odległych wydarzeniach, dzięki którym Wiśwamitra mógł zdobyć status bramina, a Paraśurama bramina-wojownika
   Mahabharata 216: O ścieżce dobroczynności
   Mahabharata 217: O niebiańskim regionie krów Goloka
   Mahabharata 218: O świętości krów i należnej im czci
   Mahabharata 219: O pochodzeniu złota, jego naturze i oczyszczającej mocy daru złota
   Mahabharata 220: O Agnim, który jest wszystkimi bogami w jednym i złocie będącym jego substytutem
   Mahabharata 221: O rytuale ku czci zmarłych przodków śraddha
   Mahabharata 222: O prawdziwej naturze religijnych umartwień
   Mahabharata 223: O tym, jak Indra ochrania siedmiu riszich przed rakszinią Jatudhani
   Mahabharata 224: O darze parasola i sandałów
   Mahabharata 225: O ofiarowaniu kwiatów, światła, kadzidełek i pierwszej porcji jedzenia
   Mahabharata 226: O oczyszczaniu się z grzechów i zdobywaniu nieba pobożnymi czynami
   Mahabharata 227: O tym, jak zapewnić sobie długie życie
   Mahabharata 228: O poście jako najwyższej formie religijnych umartwień
   Mahabharata 229: O reinkarnacji i religii nieranienia i współczucia (ahimsa)
   Mahabharata 230: O religii nieranienia, ofiarowaniu zwierząt i jedzeniu mięsa
   Mahabharata 231: O tym, jak Wjasa poucza robaka, że nie śmierci powinien się bać, lecz nieprawości
   Mahabharata 232: O darze Maitreji
   Mahabharata 233: O szukaniu pojednania
   Mahabharata 234: O reli­gijnych miste­riach
   Mahabharata 235: O regułach dotyczących akceptowania daru jedzenia
   Mahabharata 236: O energii Wisznu i Śiwy
   Mahabharata 237: O rozmowie Śiwy z Umą na temat rozmaitych reguł religijnego postępowania
   Mahabharata 238: O wielkości Wasudewy
   Mahabharata 239: O tysiącu imion Wisznu
   Mahabharata 240: O mantrze zarządzonej przez Sawitri
   Mahabharata 241: O tym, jak król Kartawirja uwolnił się od swej pychy
   Mahabharata 242: O wielkości Kryszny
   Mahabharata 243: O gniewnym riszim Durwasasie, inkarnacji Rudry
   Mahabharata 244: Ostatnie nauki Bhiszmy
   Mahabharata 245: Bhiszma wstępuje do nieba
 Księga XIV Aśwamedha Parva (opowieści 246-260)
   Synopsis
                Poszukiwanie ukojenia, Opow. 246-248:
   Mahabharata 246: Judhiszthira szuka środków do walki z poczuciem winy i żalem wynikłymi z wojny z Kaurawami
   Mahabharata 247: Wjasa opowiada o wielkiej ofierze króla Marutty
   Mahabharata 248: Kryszna poucza Judhiszthirę, że teraz nadszedł czas na samotną walkę z wrogiem w umyśle
                Postscriptum do Bhagavad Gity (Anugita), Opow. 249-255:
   Mahabharata 249: O tajemnicy Najwyższego Brahmana
   Mahabharata 250: O ofierze, którą jogin składa w swym umyśle
   Mahabharata 251: O ścieżce wiedzy prowadzącej do Wyzwolenia
   Mahabharata 252: O Brahmanie zamieszkującym w ciele i procesie stwarzania (adhjatma)
   Mahabharata 253: O jednostkowej duszy i iluzji zrodzonej z ciała
   Mahabharata 254: O pobożności będącej drogą do uwalniania się od działania jakości natury i poznawania jaźni
   Mahabharata 255: O docieraniu do Brahmana po uwolnieniu się dzięki jodze od wpływu istnień będących ekspansjami Prakriti
                Ofiara Konia Króla Prawa, Opow. 256-260:
   Mahabharata 256: Kryszna wyjaśnia ascecie Utance, dlaczego nie mógł zmusić Kaurawów do pokoju
   Mahabharata 257: Kryszna przywraca do życia Parikszita
   Mahabharata 258: Ardżuna, podążając za ofiarnym koniem, zmusza żądnych rewanżu królów do uznania zwierzchnictwa Króla Prawa
   Mahabharata 259: Król Prawa spełnia do końca swą Ofiarę Konia, unikając rzezi
   Mahabharata 260: O nagłym pojawieniu się mangusty krytykującej ofiarę Króla Prawa
 Księga XV Asramavasika Parva (opowieści 261-265)
   Synopsis
   Mahabharata 261: Dhritarasztra prosi Judhiszthirę o zgodę na opuszczenie królestwa i udanie się do lasu
   Mahabharata 262: Dhritarasztra, mając wybaczenie Pandawów i akceptację obywateli, wykonuje ryty śraddha i udaje się do lasu razem z Gandhari, Kunti, Widurą i Sandżają
   Mahabharata 263: Widura łączy się z Judhiszthirą
   Mahabharata 264: Wjasa mocą swej ascezy ukazuje Bharatom poległych wojowników
   
Mahabharata 265: Dhritarasztra, Gandhari i Kunti  giną w pożarze lasu
 Księga XVI Mausala Parva (opowieści 266-)
   Synopsis
        . . . ciąg dalszy nastąpi . . .
 Słowniczek: Kto jest kim w Mahabharacie
 Aneks 1 (do Ks. I & II): Pierwsze pokolenia potomków Brahmy i Dakszy
 Aneks 2 (do Ks. XII, cz. 2): Stwarzanie wszechświata: BrahmanPurusza i Prakriti
 Aneks 3 (do Ks. XII, cz. 2-3): Ewolucja Prakriti

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz