Shri Krishna is a divine being, an incarnation
of Cré-Bhagavän – Param Atma, Cosmic Christ, an Avatar.
Najwyższy
Bóg
objawia się w Krysznie
Ardżuna
rzekł: ‘O Najwyższa Osobo Boga, to ty jesteś
Najwyższym
Brahmanem,
Najwyższym Miejscem Przebywania, Najwyższym
Oczyścicielem.
Jesteś Wieczny. Jesteś Pierwszym wśród bogów, Nienarodzonym i Przenikającym Wszystko.
Tak mówią o tobie mędrcy i boscy prorocy i ty sam mi to mówisz.
Twe słowa przekazują Prawdę. Ani bogowie, ani danawowie nie znają
twej Boskiej Osoby.
O
Najwyższa
Osobo,
O
Źródło
wszystkich istnień,
O
Panie
wszystkich istnień,
O
Boże
Bogów,
O
Panie
Świata,
zaprawdę, tylko ty sam znasz samego siebie poprzez siebie. Opowiedz
mi szczegółowo o swoich boskich manifestacjach poprzez które
przenikasz wszystkie światy, przebywasz w nich i poza nimi.
Jak
mam nad tobą rozmyślać, aby cię poznać? Nad którymi z twoich
aspektów mam medytować?
Opowiedz
mi raz jeszcze z wszystkimi szczegółami o bogactwie swych
manifestacji bo nie mogę się nasycić słuchaniem twych słów,
które są dla mnie jak eliksir nieśmiertelności’.
Błogosławiony Pan rzekł:
‘O
Ardżuna, posłuchaj
więc o moich boskich manifestacjach, choć jedynie o tych
najwspanialszych, bo ich bogactwo jest niewyczerpane.
Jestem
Najwyższą
Jaźnią mieszkającą
w sercu każdej żywej istoty. Jestem początkiem, środkiem i końcem
wszystkich istnień.
W
stwarzaniu
jestem początkiem, środkiem i końcem, wśród
wszystkich rodzajów wiedzy
jestem wiedzą
o
Jaźni, a
wśród debatujących
jestem sporem.
Jestem
Wiecznym
Czasem
i Stwórcą
o twarzy zwróconej we wszystkich kierunkach.
Jestem
zarówno śmiercią
jak i początkiem
wszystkiego,
co ma się narodzić, a wśród istot rodzaju żeńskiego jestem
sławą,
dobrym losem, mową, pamięcią, inteligencją, wiernością,
cierpliwością.
Wśród
karzących jestem rózgą, wśród szukających zwycięstwa mądrą
polityką, wśród dotrzymujących sekretu jestem milczeniem, a wśród
tych, co zdobyli wiedzę jestem mądrością.
O
Ardżuna,
Jestem
nasieniem wszystkich istnień i wśród wszystkich istot ruchomych i
nieruchomych nie ma takiej, która mogłoby istnieć beze mnie.
Wymieniłem jedynie przykłady mojej nieskończonej chwały i na nich
nie kończą się moje boskie manifestacje. Jaki będziesz miał
pożytek z dalszych szczegółów?
Jako
Najwyższa
Jaźń, to
ja utrzymuję cały wszechświat przenikając go tylko jedną moją
małą cząstką’. Wszelkie istnienie ozdobione chwałą, łaską i
siłą wypływa z części mojego splendoru.
Ardżuna
rzekł:
‘O
Najwyższa
Osobo Boga,
twe słowa wypowiadane z myślą o moim dobru rozwiały moją ułudę.
Cały wszechświat istnieje poprzez powiązanie z tobą. Wysłuchałem
twych słów o stwarzaniu i rozpadaniu się żywych istnień i o
twoim niezniszczalnym majestacie. Jesteś taki jak mówisz. Ukaż mi
jednak teraz swą przenikającą wszystko boską formę, bo bardzo
pragnę ją ujrzeć. Ukaż przede mną niezniszczalnego siebie,
jeżeli uważasz, że potrafię cię zobaczyć’.
Błogosławiony Pan rzekł: ‘O
Ardżuna,
nikt
nie może mnie zobaczyć ludzkimi oczami. Obdarzę cię jednak boską
wizją. Popatrz więc na moją boską moc. Spójrz na te setki i
tysiące moich różnych boskich form, rozmaitych w odcieniu i
kształcie. Spójrz na aditjów, wasu, rudrów, Aświnów, marutusów.
Spójrz na te niezliczone cuda, których dotychczas nikt nie oglądał.
Spójrz na cały wszechświat istot ruchomych i nieruchomych i na
wszystko inne zjednoczone w moim ciele’ ”.
Sandżaja
kontynuował przemawiając do króla Dhritarasztry: „O królu,
Najwyższy
Pan
ujawnił przed Ardżuną swą najwyższą, boską formę o wielu
zdumiewających aspektach, o niezliczonych ustach, oczach i
niebiańskich ornamentach, trzymającą w swych dłoniach wszelką
niebiańską broń, odzianą w niebiańskie suknie, ozdobioną
niebiańskimi girlandami, rozsiewającą wokół niebiański zapach,
nieskończoną, zdumiewającą, o niezwykłym blasku, z twarzami
skierowanymi we wszystkich kierunkach. Jej splendor był równy
splendorowi tysiąca słońc płonących na niebie.
‘O
Boże,
w twym ciele widzę wszystkich bogów i tłumy różnych istnień
łącznie z Brahmą siedzącym na kwiecie lotosu. Widzę również
wszystkich riszich i wszystkie boskie węże.
O
Panie
Wszechświata,
choć widzę cię z niezliczonymi ramionami, brzuchami, ustami i
oczami po każdej stronie, nie widzę ani twego początku, ani
środka, ani końca.
O
Boska
Formo Kosmosu,
widzę cię w twym diademie, z maczugą i dyskiem jarzącego się
energią z wszystkich stron, tak że trudno na ciebie patrzeć.
Jesteś
Niemierzalny,
Niezniszczalny
i
Najwyższy.
Jesteś ostatecznym miejsce spoczynku dla całego wszechświata.
Jesteś nieśmiertelnym
strażnikiem
wiecznego Prawa (dharmy). Jesteś
Najstarszą
Pierwotną Osobą.
O
Najwyższy
Panie,
widzę ciebie bez początku, środka i końca, o nieskończonej
potędze, z niezliczoną liczbą ramion, ze słońcem i księżycem w
oczach, o twarzy jak płonący ogień, którego promienie spalają
cały wszechświat. Wypełniasz sobą całą przestrzeń między
niebem
i ziemią jak i wszystkie kierunki i gdy ukazujesz się w tej swej
przeraźliwej kosmicznej formie, drżą wszystkie trzy światy.
Tłumy
bogów wchodzą z przerażeniem w twe ciało i wychwalają cię ze
złożonymi pobożnie dłońmi. Cześć oddają ci tłumy riszich i
Siddhów wychwalając cię w swych hymnach. Rudrowie, aditjowie,
wasu,
Sadhjowie,
Aświnowie, marutusi, gandharwowie, jakszowie, asurowie i przodkowie
patrzą na ciebie z pełnym strachu uwielbieniem. Wszystkie światy
łącznie ze mną drżą ze strachu patrząc na twą potężną formę
z wieloma ustami, oczami, brzuchami, ramionami, udami, stopami,
straszliwymi kłami.
O
Panie
Wszechświata,
gdy patrzę na ciebie sięgającego aż po niebiosa, buchającego
blaskiem o różnych odcieniach, z szeroko otwartymi płonącymi
ustami i wielkimi jarzącymi się oczami, cała moja dusza drży ze
strachu i nie potrafię dłużej zachować ani odwagi ani spokoju
umysłu. O Bogu bogów, bądź miłościwy. Patrząc na twe liczne
usta z przeraźliwymi kłami będące jak niszczący wszystko ogień
końca Eonu tracę poczucie kierunku i nie potrafię zachować
spokoju umysłu’.
O
Boże
bogów,
kłaniam się tobie. Bądź dla mnie miłościwy. Kim jesteś w tej
swojej przeraźliwej formie? O Ty, który jesteś Pierwotny
i Najstarszy,
wytłumacz mi swoje działanie, na które patrzę, lecz którego nie
rozumiem’.
Błogosławiony Pan rzekł: ‘O
Ardżuna,
jestem
dojrzałym
Czasem
i
Niszczycielem
tych
światów, zaangażowanym w niszczenie całej ludzkiej rasy. Nawet
bez twego działania wszyscy ci wojownicy ustawieni naprzeciw siebie
w swych bojowych formacjach przestaną istnieć.
Sandżaja
kontynuował: „O królu, Ardżuna słysząc te słowa i drżąc na
całym ciele złożył przed Kryszną pokłon i stojąc przed nim ze
złożonymi dłońmi rzekł głosem zduszonym przez strach:
‘O
Najwyższa
Osobo,
ciebie wychwala cały wszechświat. Tłumy Siddhów biją przed tobą
pokłony, a rakszasowie rozbiegają się w popłochu we wszystkich
kierunkach. To Ty jesteś pierwotną przyczyną wszechświata i swą
potęgą przewyższasz samego Brahmę.
O
Nieskończony,
O
Boże
bogów.
O Ty, który jesteś ucieczką dla całego wszechświata. O Ty, który
jesteś niezniszczalny. O Ty, który jesteś tym, co istnieje i co
nie istnieje i tym, co sięga poza to.
O
Ty, który jesteś
Pierwszym
wśród
bogów. O Ty, który jesteś
Pierwotną
Osobą i
Najwyższym Miejscem Spoczynku
dla
całego wszechświata. O Ty, który jesteś zarówno tym, który
poznaje jak jak i przedmiotem poznania. O Ty, który jesteś
najwyższym celem. O Ty o nieskończonej formie, który przenikasz
cały wszechświat.
Kłaniam
się Tobie tysiąc razy i raz jeszcze kłaniam się Tobie. O Ty o
bezgranicznej mocy i męstwie. Ty przenikasz wszystko i jesteś
wszystkim.
O
Niezniszczalny,
wybacz mi to, co mówiłem beztrosko z miłości do ciebie traktując
cię jak mojego przyjaciela. Nazywałem cię Kryszną, Jadawą,
przyjacielem, nie wiedząc o Twej wielkości. Wybacz mi mój
brak
należytego szacunku podczas zabawy, odpoczynku czy posiłku, gdy
byliśmy sami lub w towarzystwie innych.
To
Ty
jesteś ojcem wszystkich
istot. To Ty jesteś przedmiotem ich czci i ich czcigodnym
nauczycielem. W całym wszechświecie nie ma nikogo kto byłby Ci
równy, a tym bardziej, kto by Cię przewyższał.
O
Panie
godny
miłości podziwu, kłaniam się Tobie. Padam przed Tobą plackiem na
ziemię i proszę Cię o łaskę. Wybacz mi moje winy tak jak ojciec
wybacza synowi, przyjaciel przyjacielowi, ukochany ukochanemu.
O
Boże
bogów,
mogąc zobaczyć Twą kosmiczną formę, której dotychczas nikt nie
widział jestem uszczęśliwiony, lecz mój umysł gubi się ze
strachu. Okaż mi swą łaskę i ukaż mi się ponownie w swej
zwykłej formie. Chcę widzieć Cię tak jak przedtem z głową
ozdobioną diademem, z maczugą i dyskiem w dłoni.
O
Ty o tysiącu ramion, ukaż mi się w swej cztero ramiennej formie’.
Błogosławiony Pan rzekł: ‘O
Ardżuna,
dzięki
mej łasce i mojej własnej mistycznej mocy ukazałem ci moją
najwyższą formę - heroiczną, uniwersalną, nieskończoną i
pierwotną - której przed tobą nikt nie widział. Mogłeś ją
zobaczyć, bo jesteś moim wielbicielem. Uwolnij się od lęku i
oczyść swój umysł z chaosu wynikłego z patrzenia na mą
przeraźliwą formę i bez lęku z radosnym sercem popatrz na mnie w
mojej poprzedniej znanej ci formie’”.
Sandżaja
kontynuował: „O królu, po wypowiedzeniu tych słów Kryszna
ukazał się ponownie przed Ardżuną w swej zwykłej łagodnej
formie dodając mu otuchy.
Ardżuna
rzekł:
‘O
Kryszna,
patrząc
na ciebie w twej zwykłej ludzkiej formie mój umysł uspakaja się i
ja sam wracam do mojej zwykłej natury’.
Pan
Kryszna rzekł:
‘O
Ardżuna,
moja
forma, którą widziałeś jest trudna do ujrzenia. Nawet bogowie nie
widzieli mnie w tej formie. Formy tej nie można bowiem ujrzeć ani
poprzez studiowanie Wed, ani poprzez umartwienia, obdarowywanie czy
składanie ofiar. W tej formie mogę być widziany tylko przez tego,
kto jest mi oddany.
O
Ardżuna,
oddanie mi jest jedyną drogą, poprzez którą można do mnie w tej
formie dotrzeć. Ten, kto wszystko, co czyni, robi dla mnie, dla kogo
jestem najwyższym celem do osiągnięcia, kto uwolnił się od
przywiązania i jest wolny od wrogości wobec wszystkich żywych
istot, ten dociera do mnie’.
Hare
Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare
Hare
Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare
Cré-Bhagavän – Param Atma rzekł: O Ardżuna, posłuchaj moich boskich słów
wypowiadających najgłębszą z wszystkich tajemnic. Ponieważ jesteś moim
przyjacielem, powiem ci o tym, co jest dla ciebie korzystne. Dedykując mi w swym sercu wszystkie
swoje działania, widząc we mnie Brahmana - Najwyższego Pana, skup wyłącznie na mnie swój umysł, bądź moim wielbicielem, składaj
mi ofiary i wtedy do mnie dotrzesz. Poddaj
kontroli swój umysł koncentrując na mnie wszystkie swoje myśli. Porzuć
wszystkie inne obowiązki, we mnie jedynym szukaj ochrony, a ja uwolnię cię od
wszelkiego zła. W ten to
sposób dzięki mojej łasce pokonasz wszystkie trudności. Obiecuje
ci to, bo jesteś mi drogi.
‘O Ardżuna ten, kto służy wyłącznie mi obdarowując mnie swą niezachwianą miłością wznosi się ponad stany natury materialnej, stając się Brahmanem, gdyż to ja jestem miejscem, w którym
mieszka nieśmiertelny, niezniszczalny Wieczny Duch – Brahman, wieczne Prawo i Absolutna Ekstaza, który nie ma początku i przenika wszystkie
światy, otaczając wszystko.
Opiszę ci teraz tego, który jest do poznania i poznanie którego przynosi
wieczną błogość.
Brahman - Najwyższy Pan mieszka w
sercach wszystkich istnień, powodując swą własną mocą, że zataczają one koło,
jakby były osadzone na jakiejś zbudowanej z materii maszynie. Zdaje się on mieć
cechy wszystkich zmysłów, a jednak nie ma zmysłów, jest obojętny wobec
wszystkiego, a jednak utrzymuje wszystko, jest pozbawiony wszelkich atrybutów
cielesnych, a jednak doświadcza ich. Będąc zarówno na zewnątrz jak i
wewnątrz wszystkich stworzonych istnień, nieruchomy, choć poruszający się, jest
zbyt subtelny dla umysłu do uchwycenia. Jest odległy, lecz
bliski. Niepodzielny, a jednak przebywający równocześnie we wszystkich
żywych istotach. Obserwuje, aprobuje, podtrzymuje, będąc doświadczającym
podmiotem, potężnym Panem i Najwyższą Jaźnią. To on utrzymuje, niszczy i stwarza
wszystkie istnienia. Jest światłem we wszystkich światłach, znajdując się
poza zasięgiem ciemności. Będąc wiedzą, przedmiotem wiedzy i Ostateczną Prawdą mieszka w sercach wszystkich’.
Szukaj w nim ochrony całą swą istotą. Dzięki jego łasce zdobędziesz najwyższy
spokój i dotrzesz do miejsca, które jest wieczne’.
‘O Ardżuna, posłuchaj, jak ten,
którego umysł stał się całkowicie wolny od przywiązania, kto opanował swą jaźń
i uwolnił się od żądzy, ten drogą wyrzeczenia (realizowania swych obowiązków z
całkowitą obojętnością wobec ich owocu-rezultatu) uzyskuje najwyższą perfekcję
uwolnienia się od karmy i dociera do Brahmana, co jest ukoronowaniem wiedzy.
Z czystym umysłem opanowując sam siebie, wycofując swe zmysły z wszystkich
zmysłowych przedmiotów, odrzucając zarówno zachwyt jak i awersję przebywa w
odosobnionym miejscu, jedząc niewiele i ograniczając swą mowę, ciało i umysł.
Zawsze nastawiony na medytację i koncentrację pozostaje na wszystko obojętny. Wyrzekłszy się swego fałszywego ego, przemocy, pychy, żądzy i gniewu ze spokojnym umysłem łączy się
z Brahmanem. Stając się jednym z Brahmanem, uspokojony nad niczym nie boleje i
niczego nie pragnie. Widząc jedność we wszystkich istnieniach osiąga najwyższy
stopień uwielbienia (oddania) dla mnie. Poprzez to oddanie mnie poznaje: kim naprawdę jestem i jaka jest moja
miara. Prawdziwie mnie
poznając natychmiast się ze mną łączy. Realizując wytrwale swe obowiązki,
szukając we mnie ochrony dzięki mej łasce zdobywa miejsce, które jest wieczne i
niezniszczalne’.
‘O Ardżuna, przekazałem ci
wiedzę jak najbardziej poufną. Po jej przemyśleniu, sam zadecyduj, co
uczynić.
pobieranie 1
pobieranie 2
Księga I, Adi Parva (w jedenastu opowieściach) Synopsis Mahabharata 1: Rytualna masakra wężów króla Dźanamedźaja Mahabharata 2: Dynastia księżycowa Mahabharata 3: Grzech króla Mahabisy Mahabharata 4: Ziarna namiętności Mahabharata 5: Płonący pałac Pandawów Mahabharata 6: Narodziny pięknej Draupadi Mahabharata 7: Obrona przed skutkami żądzy i gniewu Mahabharata 8: Pięciu mężów Draupadi Mahabharata 9: Zdobycie władzy przez Króla Prawa Mahabharata 10: Obrona przed skłócającą erotyczną miłością Mahabharata 11: Walka z bogami o las Khandawa Księga II, Sabha Parva (w pięciu opowieściach) Synopsis Mahabharata 12: Budowanie Imperium Króla Prawa Mahabharata 13: Zadedykowanie ofiary koronacyjnej Krisznie Mahabharata 14: Upadek Króla Prawa Mahabharata 15: Triumf żądzy i przemocy Mahabharata 16: Zapowiedź zagłady Bharatów Księga III, Vana Parva (opowieści 17-38) Synopsis Mahabharata 17: Poszukiwanie spokoju umysłu Mahabharata 18: Wyjaśnienie nieobecności Kriszny podczas gry w kości Mahabharata 19: Powstrzymywanie gniewu i gotowość do ofiar w imię wierności Prawu Mahabharata 20: Bogowie oddają umartwiającemu się Ardżunie swoją broń i czynią z niego wojownika we własnej sprawie Mahabharata 21: Król Prawa poznaje tajemnicę gry w kości zbrojąc się do walki z Kali Mahabharata 22: Król Prawa wyrusza w pielgrzymkę do świętych brodów Mahabharata 23: O sile duchowej mędrca Agastji Mahabharata 24: O ofiarach, ołtarzach i miescach ofiarnych Mahabharata 25: Bezkarny występek Bhimy Mahabharata 26: Ardżuna opowiada o swej walce z wrogami bogów Mahabharata 27: Król Prawa dzięki swej prawości ratuje Bhimę z uścisku głodnego węża boa Mahabharata 28: O obrotach Koła Czasu Mahabharata 29: O tym, jak bramin Utanka otrzymał od boga Wisznu dar jogi Mahabharata 30: O dharmie (Prawie), jodze i poznawaniu własnej duszy Mahabharata 31: Tajemnica znikania i odradzania się ognia Mahabharata 32: Chaos narodzin boga wojny i chorób, Skandy, który stając się dowódcą armii bogów umacnia władzę Indry i pokonuje demony asury Mahabharata 33: Durjodhana dowiaduje się, że jest bóstwem, które ma prowadzić demony asury do zwycięstwa Mahabharata 34: Draupadi ponownie pada ofiarą żądzy Mahabharata 35: O tym jak Rama uwalnia światy od terroru rakszasy Rawany Mahabharata 36: O potędze oddanej swemu mężowi żony Mahabharata 37: O prawości Karny i jego ofierze Mahabharata 38: Król Prawa zadowala boga Prawa swą łagodnością Księga IV, Virata Parva (opowieści 39-44) Synopsis Mahabharata 39: Pandawowie przybierają nowe imiona i ukrywają się na dworze u króla Wiraty Mahabharata 40: Draupadi przynosi śmierć swemu prześladowcy Kiczace wbrew woli Króla Prawa Mahabharata 41: Kaurawowie i Trigartowie napadają na Matsję osłabioną przez śmierć Kiczaki Mahabharata 42: Kaurawowie rozpoznają Ardżunę i stają w obliczu konieczności walki z nim Mahabharata 43: Ardżuna w pojedynkę pokonuje armię Kaurawów Mahabharata 44: Oczyszczona ze skutków przemocy krew Króla Prawa jednoczy króla Wiratę z Pandawami Księga V, Udyoga Parva (opowieści 45-62) Synopsis Mahabharata 45: Pandawowie i Kaurawowie przygotowują się do rozmów w sprawie podziału królestwa Mahabharata 46: O tym jak Indra utracił i odzyskał swą królewskość po zabójstwie demona Wrtry Mahabharata 47: Król Prawa mając poparcie Kryszny bezwzględnie żąda zwrotu swego królestwa Mahabharata 48: Widura wyjaśnia królowi Dhritarasztrze przyczyny jego cierpienia Mahabharata 49: Widura daremnie poucza króla Dhritarasztrę jak pozbyć się cierpienia i zapewnić rozwój swemu królestwu Mahabharata 50: O pokonywaniu śmierci poprzez odpowiednią praktykę (jogę) i łączenie się z Brahmanem Mahabharata 51: Król Dhritarasztra widzi w nadchodzącej wojnie wielką wojnę końca eonu, której chce Kryszna Mahabharata 52: Durjodhana nawołuje do wojny obwiniając o nią Krysznę, lecz lekceważąc jego boskość Mahabharata 53: Kryszna planuje udać się do Hastinapury, aby dowieść winy Durjodhany i słuszności roszczeń Króla Prawa Mahabharata 54: Kryszna żąda pokoju wolnego od fałszu i dowodzi, że to Pandawowie mówią prawdę Mahabharata 55: Bramini ostrzegają Durjodhanę przed lekceważeniem siły Kryszny Mahabharata 56: Narada ostrzega Durjodhanę przed skutkami uporu i pychy i lekceważeniem prawości innych Mahabharata 57: Kryszna ukazuje swą boską formę w odpowiedzi na wyzwanie rzucone mu przez Durjodhanę Mahabharata 58: Kunti zachęca swych synów do walki przeciw Kaurawom Mahabharata 59: Kryszna i Kunti bezskutecznie próbują przeciągnąć Karnę na stronę Pandawów informując go, że jest najstarszym Pandawą Mahabharata 60: Kryszna oznajmia, że nadszedł moment wojny i kary Mahabharata 61: Ostatni dzień przed bitwą Mahabharata 62: Bhiszma zdradza tajemnicę swej śmierci Księga VI, Bhiszma Parva (opowieści 63-76) Synopsis Mahabharata 63: Wjasa prosi Dhritarasztrę, aby nie opłakiwał rzezi swych synów, bo jest ona wyrokiem losu Mahabharata 64: Sandżaja opowiada Dhritarasztrze o geografii wszechświata Mahabharata 65: Dhritarasztra opłakuje śmiertelną ofiarę Bhiszmy |
Bhagavad Gita, Opow. 66-70: Mahabharata 66: Kryszna wyjaśnia pokonanemu przez żal Ardżunie jak dzięki jodze osiągnąć spokój umysłu Mahabharata 67: Kryszna wyjaśnia Ardżunie jak działając z oddaniem uwolnić się od karmy i połączyć się z Brahmanem Mahabharata 68: Ardżuna będąc wielbicielem Kryszny poznaje w nim Najwyższą Osobę Boga—wieczne nasienie tego co istnieje Mahabharata 69: Kryszna naucza o związku ciała z duchem i wyzwalaniu się ducha dzięki prawdziwej wiedzy Mahabharata 70: Ardżuna podejmuje walkę dedykując ją Krysznie |
Mahabharata 71: Pierwszy dzień wielkiej ofiary Bharatów na polach Kurukszetry Mahabharata 72: Równowaga sił Ardżuny i Bhiszmy budzi obawy, że wojna nie skończy się, zanim nie zginie cały świat Mahabharata 73: Durjodhana próbuje skłonić Bhiszmę do zabicia Pandawów i przyniesienia mu zwycięstwa Mahabharata 74: Sandżaja opowiada o dalszych czterech dniach rzezi Bharatów w czasie komendantury Bhiszmy Mahabharata 75: Durjodhana ponownie oskarża Bhiszmę o złą wolę Mahabharata 76: Bhiszma upada na ziemię przeszyty setkami strzał Księga VII, Drona Parva (opowieści 77-90) Synopsis Mahabharata 77: Durjodhana chce wygrać wojnę biorąc Judhiszthirę do niewoli Mahabharata 78: Trigartowie odciągają Ardżunę od Judhiszthiry wyzywając go do walki Mahabharata 79: Wszyscy przeciw jednemu: śmierć Abhimanju Mahabharata 80: O nieuchronności śmierci i zdobywaniu lepszych światów Mahabharata 81: Gniew Ardżuny Mahabharata 82: Ardżuna przedziera się przez formację Kaurawów chcąc zrealizować swą przysięgę Mahabharata 83: Satjaki sieje spustoszenie wśród Kaurawów wspomagając Ardżunę Mahabharata 84: Bhima zabija kolejnych synów króla Dhritarasztry Mahabharata 85: Ardżuna dzięki pomocy Kryszny zabija króla Dżajadrathę Mahabharata 86: Wzburzone śmiercią Dżajadrathy armie kontynuują walkę nocą Mahabharata 87: Karna traci oszczep Indry przeznaczony dla Ardżuny zabijając nim Ghatotkakę Mahabharata 88: Kłamstwo Króla Prawa i zgroza śmierci bramina Drony Mahabharata 89: Kryszna ochrania Pandawów przed gniewem syna Drony Mahabharata 90: Wjasa głosi chwałę Śiwy, który ochrania tych, co zdołali Go rozpoznać i zobaczyć Księga VIII, Karna Parva (opowieści 91-97) Synopsis Mahabharata 91: Karna zostaje naczelnym dowódcą Kaurawów Mahabharata 92: Śalja zostaje woźnicą rydwanu Karny Mahabharata 93: Śalja swą mową osłabia heroicznego ducha Karny Mahabharata 94: Karna upokarza Judhiszthirę darowując mu życie Mahabharata 95: Kryszna ochrania Judhiszthirę i Ardżunę przed grzechem bratobójstwa Mahabharata 96: Bhima realizuje swą przysięgę i pije krew Duhśasany Mahabharata 97: Zachęcany przez Krysznę Ardżuna zabija Karnę nie wiedząc, że jest on jego najstarszym bratem Księga IX, Śalja Parva (opowieści 98-103) Synopsis Mahabharata 98: Śmierć Śalji Mahabharata 99: Chaos i rzeź po śmierci Śalji Mahabharata 100: Durjodhana ukrywa się w jeziorze Dwaipajana Mahabharata 101: Pielgrzymka Balaramy do świętych brodów Saraswati Mahabharata 102: Śmierć Durjodhany Mahabharata 103: Gorzki smak wygranej Księga X, Sauptika Parva (opowieści 104-105) Synopsis Mahabharata 104: Nocna masakra w obozie Pandawów Mahabharata 105: Kryszna ochrania dynastię Bharatów przed wygaśnięciem Księga XI, Stree Parva (opowieści 106-108) Synopsis Mahabharata 106: Mędrcy swymi mowami próbują uciszyć ból Dhritarasztry Mahabharata 107: Dhritarasztra i Gandhari hamują swój gniew na widok zwycięskich Pandawów Mahabharata 108: Lament kobiet, klątwa Gandhari i przeraźliwe wyznanie Kunti Księga XII, Santi Parva, część 1 (opowieści 109-143) Synopsis Wahania Judhiszthiry, Opow. 109-114: Mahabharata 109: Król Prawa opłakuje sekret Kunti i swój grzech bratobójstwa Mahabharata 110: Król Prawa szuka pokuty za swe grzechy w żebraczym stylu życia Mahabharata 111: Wjasa poucza Króla Prawa, że podjęcie władzy jest jego obowiązkiem Mahabharata 112: Wjasa poucza Króla Prawa, że obowiązkiem króla jest działanie Mahabharata 113: Wjasa poucza Króla Prawa o grzesznych działaniach i pokucie Mahabharata 114: Namaszczenie Króla Prawa na króla Hastinapury Nauki Bhiszmy: Prawo (dharma) Królów, Opow. 115-131: Mahabharata 115: Kryszna prosi umierającego Bhiszmę o przekazanie Królowi Prawa swej wiedzy Mahabharata 116: Bhiszma rozpoczyna swe nauki o Prawie (dharmie) uprawomocnione autorytetem Kryszny Mahabharata 117: O „nauce o rządzie” (Dandaniti) Brahmy i początku władzy królewskiej Mahabharata 118: O obowiązkach czterech kast, czterech trybach życia i ochranianiu ich przez Prawo Królów Mahabharata 119: O nadrzędności Prawa Królów w stosunku do innego Prawa Mahabharata 120: O związku między prawością króla, stanem królestwa i eonem Mahabharata 121: O współpracy wojowników i braminów w zarządzaniu królestwem Mahabharata 122: O kapłanach, ministrach i doradcach króla Mahabharata 123: O stolicy, gospodarce, podatkach i skarbcu Mahabharata 124: O królu jako uosobieniu Prawa (dharmy) Mahabharata 125: O tym, kiedy przemoc staje się „dobrą” przemocą Mahabharata 126: O zasadach zwiększania szans na zwycięstwo Mahabharata 127: O granicy nieuczciwości jako strategii pokonywania wroga Mahabharata 128: O prawości w sytuacji, gdy Prawda przybiera wygląd fałszu Mahabharata 129: O konieczności kontroli własnych uczuć przy doborze ministrów Mahabharata 130: O znaczeniu kary i wymiaru sprawiedliwości Mahabharata 131: O trzech celach życiowych: Prawie, Zysku i Przyjemności Prawo (dharma) w sytuacji katastrofy, Opow. 132-143: Mahabharata 132: O pryncypiach w sytuacji katastrofy Mahabharata 133: O negocjacjach z wrogiem i granicy zaufania Mahabharata 134: O naukach mędrca Bharadwadży Mahabharata 135: O tym jak mędrzec Wiśwamitra spożył nieczyste mięso nie popełniając grzechu Mahabharata 136: O tym jak prawy gołąb udzielając ochrony okrutnemu ptasznikowi zmienił jego serce Mahabharata 137: O tym jak Dżamanedźaja dzięki łasce mędrca Indroty oczyścił się z grzechu nieświadomego zabójstwa bramina Mahabharata 138: O „uczonych” mowach sępa i szakala i prawdziwej potędze Śiwy Mahabharata 139: O tym jak drzewo Śalmali ukarało się za swą pychę Mahabharata 140: O grzechu, pokucie, ignorancji, trzynastu wadach, zjadliwości, samo-kontroli, umartwieniach, Prawdzie i ochronie braminów Mahabharata 141: O narodzinach miecza Mahabharata 142: O wiecznym potępieniu dla niewdzięcznego przyjaciela Mahabharata 143: Pochwała Wyzwolenia (mokszy) Księga XII, Santi Parva, część 2: Prawo (dharma) mokszy (opowieści 144-180) Synopsis Mahabharata 144: O ścieżce wiedzy i szukaniu Wyzwolenia (mokszy) Mahabharata 145: O nagłym olśnieniu Mahabharata 146: O pięciu „wielkich” elementach (Mahabhuta), życiu i Duszy Mahabharata 147: O stworzeniu żywych istot przez Brahmę i wprowadzeniu w ruch koła istnienia poruszanego przez prawo karmy Mahabharata 148: O naturze materialnej Prakriti działającej poprzez zmysły, umysł, rozumienie i wcielonej duszy Mahabharata 149: O ścieżce recytatora i jej owocach Mahabharata 150: O wiedzy duchowej osiąganej dzięki jodze prowadzącej do Wyzwolenia Mahabharata 151: O stanie umysłu prowadzącym do poznania Brahmana Mahabharata 152: O Krysznie—Najwyższej Osobie i Twórczej Zasadzie wszechświata Mahabharata 153: O uwalnianiu się od ułudy ego-świadomości (ahamkara) Mahabharata 154: O tym, co trzeba wiedzieć o Brahmanie, Puruszy, Prakriti i potędze jogi Mahabharata 155: O odrębności (dualizmie) ciała i duszy i naturze Wyzwolenia Mahabharata 156: O tym, jak wiedza i samo-kontrola pomagają w zachowaniu spokoju umysłu pomimo nieszczęścia Mahabharata 157: O zmienności tego świata, oznakach pomyślności i niepomyślności i najwyższej ścieżce prawości Mahabharata 158: O cykliczności w historii wszechświata Mahabharata 159: O rzece Czasu i tratwie wiedzy zbudowanej z Wed i jogi Mahabharata 160: O charakterze poznania (wiedzy), które prowadzi do Wyzwolenia Mahabharata 161: O zdobywaniu Wyzwolenia bez łamania wedyjskich nakazów działania Mahabharata 162: O odkrywaniu duszy wśród procesów mentalnych zrodzonych z połączenia duszy z ciałem (Adhjatma) Mahabharata 163: O przekraczaniu świata zmysłów i przedmiotów stworzonego przez Prakriti Mahabharata 164: O narodzinach Śmierci i jej sprawiedliwości Mahabharata 165: O wątpliwościach Judhiszthiry, co do tego, czym się kierować, aby nie zejść ze ścieżki prawości Mahabharata 166: O nonviolence jako najwyższej i uniwersalnej ścieżce prawości Mahabharata 167: O postępowaniu w sytuacji, gdy okrutny akt jest zarówno nakazany jak i zakazany Mahabharata 168: O dyskusji Kapili z Sjumaraśmim na temat ścieżki wiedzy i działania w świetle wedyjskich nakazów Mahabharata 169: O prawości jako największym darze od bogów Mahabharata 170: O drodze jednostki do grzechu, prawości, wyrzeczenia i Wyzwolenia Mahabharata 171: O tym, jak asura Wrtra osiągnął Wyzwolenie Mahabharata 172: O walce Indry z Wrtrą i narodzinach Gorączki z przeraźliwej energii Śiwy Mahabharata 173: O tym, jak Daksza uciszył gniew Śiwy wymieniając jego tysiąc osiem imion i uratował swój rytuał Mahabharata 174: O duszy i jej powiązaniu z ciałem i jego atrybutami Mahabharata 175: O Wyzwoleniu jako środku obrony przed nieszczęściem i śmiercią Mahabharata 176: O dobroczynnym charakterze prawości Mahabharata 177: O zbawiennym charakterze umartwień, wiedzy i jogi Mahabharata 178: O tym, jak bramin Uśanas zyskał imię Śukra Mahabharata 179: O zaletach samo-kontroli i ujarzmiania umysłu Mahabharata 180: O różnicy między Sankhją i jogą i potędze jogi Księga XII, Santi Parva, część 3 (opowieści 181-197) Synopsis Mahabharata 181: O doktrynie sankhji i jej potędze Mahabharata 182: O różnicy między tym, co niezniszczalne (akszara) i co zniszczalne (kszara) Mahabharata 183: O Puruszy odkrywającym swą odmienność od Prakriti i jedność z Najwyższą Duszą Mahabharata 184: O tym jak Jadżnawalkja nauczał sankhji i jogi króla Daiwarati Mahabharata 185: O Brahmanie rezydującym w Niezamanifestowanym manifestującym się w formie wszechświata Mahabharata 186: O możliwości Wyzwolenia w domowym trybie życia Mahabharata 187: O narodzinach syna Wjasy Śuki i jego drodze do Wyzwolenia Mahabharata 188: O Narajanie, Białej Wyspie i ofierze króla Uparikary Mahabharata 189: O tym, jak Narada poznaje Narajanę w jego manifestacjach, ale nie w jego własnej naturze Mahabharata 190: O rozporządzeniach Narajany w odniesieniu do religii działania (pravritti) i kontemplacji (nivritti) Mahabharata 191: O imionach Najwyższego Boga Mahabharata 192: O zlewaniu się Agni (ognia) i Somy (nektaru życia) w jedną substancję przenikającą cały wszechświat Mahabharata 193: O oddawaniu czci Narajanie i jego wielbicielu Naradzie Mahabharata 194: O Narajanie w formie z głową konia Mahabharata 195: O religii oddania i jej historii od najdawniejszych czasów Mahabharata 196: O tym, czy Purusza jest jeden, czy też jest ich wielu Mahabharata 197: O tym, jak bramin Dharmaranja dzięki rozmowie z mądrym Nagą odkrywa swoją drogę do Wyzwolenia Księga XIII, Anusasana Parva, część 1 (opowieści 198-210) Synopsis Mahabharata 198: O przyczynie zła wynikłego z czyjegoś działania Mahabharata 199: O wysiłku jednostki, przeznaczeniu i rezultatach działania Mahabharata 200: O działaniach i ich owocach Mahabharata 201: O wielkości i mocy Śiwy Mahabharata 202: O tym, jak riszi Tandi wychwalał Śiwę Mahabharata 203: O tysiącu imion Śiwy Mahabharata 204: O tym, jak Śiwa nagradza swych wielbicieli Mahabharata 205: O charakterze małżeńskiej wspólnoty Mahabharata 206: O obdarowanych i obdarowujących Mahabharata 207: O świętych brodach (tirtha) tak jak opisał to Angiras Mahabharata 208: O świętości wód Gangesu Mahabharata 209: O możliwości zdobycia statusu bramina przez osobę z innej kasty Mahabharata 210: O ochranianiu żywych istot, prawości i służeniu braminom Księga XIII, Anusasana Parva, część 2 (opowieści 211-245) Synopsis Mahabharata 211: O naturze kobiet Mahabharata 212: O zasadach doboru małżonków i nabywaniu statusu męża i żony Mahabharata 213: O zasadach rządzących dziedziczeniem majątku i przynależnością kastową Mahabharata 214: O naturze współczucia i wartości daru, jakim jest krowa Mahabharata 215: O odległych wydarzeniach, dzięki którym Wiśwamitra mógł zdobyć status bramina, a Paraśurama bramina-wojownika Mahabharata 216: O ścieżce dobroczynności Mahabharata 217: O niebiańskim regionie krów Goloka Mahabharata 218: O świętości krów i należnej im czci Mahabharata 219: O pochodzeniu złota, jego naturze i oczyszczającej mocy daru złota Mahabharata 220: O Agnim, który jest wszystkimi bogami w jednym i złocie będącym jego substytutem Mahabharata 221: O rytuale ku czci zmarłych przodków śraddha Mahabharata 222: O prawdziwej naturze religijnych umartwień Mahabharata 223: O tym, jak Indra ochrania siedmiu riszich przed rakszinią Jatudhani Mahabharata 224: O darze parasola i sandałów Mahabharata 225: O ofiarowaniu kwiatów, światła, kadzidełek i pierwszej porcji jedzenia Mahabharata 226: O oczyszczaniu się z grzechów i zdobywaniu nieba pobożnymi czynami Mahabharata 227: O tym, jak zapewnić sobie długie życie Mahabharata 228: O poście jako najwyższej formie religijnych umartwień Mahabharata 229: O reinkarnacji i religii nieranienia i współczucia (ahimsa) Mahabharata 230: O religii nieranienia, ofiarowaniu zwierząt i jedzeniu mięsa Mahabharata 231: O tym, jak Wjasa poucza robaka, że nie śmierci powinien się bać, lecz nieprawości Mahabharata 232: O darze Maitreji Mahabharata 233: O szukaniu pojednania Mahabharata 234: O religijnych misteriach Mahabharata 235: O regułach dotyczących akceptowania daru jedzenia Mahabharata 236: O energii Wisznu i Śiwy Mahabharata 237: O rozmowie Śiwy z Umą na temat rozmaitych reguł religijnego postępowania Mahabharata 238: O wielkości Wasudewy Mahabharata 239: O tysiącu imion Wisznu Mahabharata 240: O mantrze zarządzonej przez Sawitri Mahabharata 241: O tym, jak król Kartawirja uwolnił się od swej pychy Mahabharata 242: O wielkości Kryszny Mahabharata 243: O gniewnym riszim Durwasasie, inkarnacji Rudry Mahabharata 244: Ostatnie nauki Bhiszmy Mahabharata 245: Bhiszma wstępuje do nieba Księga XIV Aśwamedha Parva (opowieści 246-260) Synopsis Poszukiwanie ukojenia, Opow. 246-248: Mahabharata 246: Judhiszthira szuka środków do walki z poczuciem winy i żalem wynikłymi z wojny z Kaurawami Mahabharata 247: Wjasa opowiada o wielkiej ofierze króla Marutty Mahabharata 248: Kryszna poucza Judhiszthirę, że teraz nadszedł czas na samotną walkę z wrogiem w umyśle Postscriptum do Bhagavad Gity (Anugita), Opow. 249-255: Mahabharata 249: O tajemnicy Najwyższego Brahmana Mahabharata 250: O ofierze, którą jogin składa w swym umyśle Mahabharata 251: O ścieżce wiedzy prowadzącej do Wyzwolenia Mahabharata 252: O Brahmanie zamieszkującym w ciele i procesie stwarzania (adhjatma) Mahabharata 253: O jednostkowej duszy i iluzji zrodzonej z ciała Mahabharata 254: O pobożności będącej drogą do uwalniania się od działania jakości natury i poznawania jaźni Mahabharata 255: O docieraniu do Brahmana po uwolnieniu się dzięki jodze od wpływu istnień będących ekspansjami Prakriti Ofiara Konia Króla Prawa, Opow. 256-260: Mahabharata 256: Kryszna wyjaśnia ascecie Utance, dlaczego nie mógł zmusić Kaurawów do pokoju Mahabharata 257: Kryszna przywraca do życia Parikszita Mahabharata 258: Ardżuna, podążając za ofiarnym koniem, zmusza żądnych rewanżu królów do uznania zwierzchnictwa Króla Prawa Mahabharata 259: Król Prawa spełnia do końca swą Ofiarę Konia, unikając rzezi Mahabharata 260: O nagłym pojawieniu się mangusty krytykującej ofiarę Króla Prawa Księga XV Asramavasika Parva (opowieści 261-265) Synopsis Mahabharata 261: Dhritarasztra prosi Judhiszthirę o zgodę na opuszczenie królestwa i udanie się do lasu Mahabharata 262: Dhritarasztra, mając wybaczenie Pandawów i akceptację obywateli, wykonuje ryty śraddha i udaje się do lasu razem z Gandhari, Kunti, Widurą i Sandżają Mahabharata 263: Widura łączy się z Judhiszthirą Mahabharata 264: Wjasa mocą swej ascezy ukazuje Bharatom poległych wojowników Mahabharata 265: Dhritarasztra, Gandhari i Kunti giną w pożarze lasu Księga XVI Mausala Parva (opowieści 266-) Synopsis . . . ciąg dalszy nastąpi . . . Słowniczek: Kto jest kim w Mahabharacie Aneks 1 (do Ks. I & II): Pierwsze pokolenia potomków Brahmy i Dakszy Aneks 2 (do Ks. XII, cz. 2): Stwarzanie wszechświata: Brahman, Purusza i Prakriti Aneks 3 (do Ks. XII, cz. 2-3): Ewolucja Prakriti |
Księga I, Adi Parva (w jedenastu opowieściach) Synopsis Mahabharata 1: Rytualna masakra wężów króla Dźanamedźaja Mahabharata 2: Dynastia księżycowa Mahabharata 3: Grzech króla Mahabisy Mahabharata 4: Ziarna namiętności Mahabharata 5: Płonący pałac Pandawów Mahabharata 6: Narodziny pięknej Draupadi Mahabharata 7: Obrona przed skutkami żądzy i gniewu Mahabharata 8: Pięciu mężów Draupadi Mahabharata 9: Zdobycie władzy przez Króla Prawa Mahabharata 10: Obrona przed skłócającą erotyczną miłością Mahabharata 11: Walka z bogami o las Khandawa Księga II, Sabha Parva (w pięciu opowieściach) Synopsis Mahabharata 12: Budowanie Imperium Króla Prawa Mahabharata 13: Zadedykowanie ofiary koronacyjnej Krisznie Mahabharata 14: Upadek Króla Prawa Mahabharata 15: Triumf żądzy i przemocy Mahabharata 16: Zapowiedź zagłady Bharatów Księga III, Vana Parva (opowieści 17-38) Synopsis Mahabharata 17: Poszukiwanie spokoju umysłu Mahabharata 18: Wyjaśnienie nieobecności Kriszny podczas gry w kości Mahabharata 19: Powstrzymywanie gniewu i gotowość do ofiar w imię wierności Prawu Mahabharata 20: Bogowie oddają umartwiającemu się Ardżunie swoją broń i czynią z niego wojownika we własnej sprawie Mahabharata 21: Król Prawa poznaje tajemnicę gry w kości zbrojąc się do walki z Kali Mahabharata 22: Król Prawa wyrusza w pielgrzymkę do świętych brodów Mahabharata 23: O sile duchowej mędrca Agastji Mahabharata 24: O ofiarach, ołtarzach i miescach ofiarnych Mahabharata 25: Bezkarny występek Bhimy Mahabharata 26: Ardżuna opowiada o swej walce z wrogami bogów Mahabharata 27: Król Prawa dzięki swej prawości ratuje Bhimę z uścisku głodnego węża boa Mahabharata 28: O obrotach Koła Czasu Mahabharata 29: O tym, jak bramin Utanka otrzymał od boga Wisznu dar jogi Mahabharata 30: O dharmie (Prawie), jodze i poznawaniu własnej duszy Mahabharata 31: Tajemnica znikania i odradzania się ognia Mahabharata 32: Chaos narodzin boga wojny i chorób, Skandy, który stając się dowódcą armii bogów umacnia władzę Indry i pokonuje demony asury Mahabharata 33: Durjodhana dowiaduje się, że jest bóstwem, które ma prowadzić demony asury do zwycięstwa Mahabharata 34: Draupadi ponownie pada ofiarą żądzy Mahabharata 35: O tym jak Rama uwalnia światy od terroru rakszasy Rawany Mahabharata 36: O potędze oddanej swemu mężowi żony Mahabharata 37: O prawości Karny i jego ofierze Mahabharata 38: Król Prawa zadowala boga Prawa swą łagodnością Księga IV, Virata Parva (opowieści 39-44) Synopsis Mahabharata 39: Pandawowie przybierają nowe imiona i ukrywają się na dworze u króla Wiraty Mahabharata 40: Draupadi przynosi śmierć swemu prześladowcy Kiczace wbrew woli Króla Prawa Mahabharata 41: Kaurawowie i Trigartowie napadają na Matsję osłabioną przez śmierć Kiczaki Mahabharata 42: Kaurawowie rozpoznają Ardżunę i stają w obliczu konieczności walki z nim Mahabharata 43: Ardżuna w pojedynkę pokonuje armię Kaurawów Mahabharata 44: Oczyszczona ze skutków przemocy krew Króla Prawa jednoczy króla Wiratę z Pandawami Księga V, Udyoga Parva (opowieści 45-62) Synopsis Mahabharata 45: Pandawowie i Kaurawowie przygotowują się do rozmów w sprawie podziału królestwa Mahabharata 46: O tym jak Indra utracił i odzyskał swą królewskość po zabójstwie demona Wrtry Mahabharata 47: Król Prawa mając poparcie Kryszny bezwzględnie żąda zwrotu swego królestwa Mahabharata 48: Widura wyjaśnia królowi Dhritarasztrze przyczyny jego cierpienia Mahabharata 49: Widura daremnie poucza króla Dhritarasztrę jak pozbyć się cierpienia i zapewnić rozwój swemu królestwu Mahabharata 50: O pokonywaniu śmierci poprzez odpowiednią praktykę (jogę) i łączenie się z Brahmanem Mahabharata 51: Król Dhritarasztra widzi w nadchodzącej wojnie wielką wojnę końca eonu, której chce Kryszna Mahabharata 52: Durjodhana nawołuje do wojny obwiniając o nią Krysznę, lecz lekceważąc jego boskość Mahabharata 53: Kryszna planuje udać się do Hastinapury, aby dowieść winy Durjodhany i słuszności roszczeń Króla Prawa Mahabharata 54: Kryszna żąda pokoju wolnego od fałszu i dowodzi, że to Pandawowie mówią prawdę Mahabharata 55: Bramini ostrzegają Durjodhanę przed lekceważeniem siły Kryszny Mahabharata 56: Narada ostrzega Durjodhanę przed skutkami uporu i pychy i lekceważeniem prawości innych Mahabharata 57: Kryszna ukazuje swą boską formę w odpowiedzi na wyzwanie rzucone mu przez Durjodhanę Mahabharata 58: Kunti zachęca swych synów do walki przeciw Kaurawom Mahabharata 59: Kryszna i Kunti bezskutecznie próbują przeciągnąć Karnę na stronę Pandawów informując go, że jest najstarszym Pandawą Mahabharata 60: Kryszna oznajmia, że nadszedł moment wojny i kary Mahabharata 61: Ostatni dzień przed bitwą Mahabharata 62: Bhiszma zdradza tajemnicę swej śmierci Księga VI, Bhiszma Parva (opowieści 63-76) Synopsis Mahabharata 63: Wjasa prosi Dhritarasztrę, aby nie opłakiwał rzezi swych synów, bo jest ona wyrokiem losu Mahabharata 64: Sandżaja opowiada Dhritarasztrze o geografii wszechświata Mahabharata 65: Dhritarasztra opłakuje śmiertelną ofiarę Bhiszmy |
Bhagavad Gita, Opow. 66-70: Mahabharata 66: Kryszna wyjaśnia pokonanemu przez żal Ardżunie jak dzięki jodze osiągnąć spokój umysłu Mahabharata 67: Kryszna wyjaśnia Ardżunie jak działając z oddaniem uwolnić się od karmy i połączyć się z Brahmanem Mahabharata 68: Ardżuna będąc wielbicielem Kryszny poznaje w nim Najwyższą Osobę Boga—wieczne nasienie tego co istnieje Mahabharata 69: Kryszna naucza o związku ciała z duchem i wyzwalaniu się ducha dzięki prawdziwej wiedzy Mahabharata 70: Ardżuna podejmuje walkę dedykując ją Krysznie |
Mahabharata 71: Pierwszy dzień wielkiej ofiary Bharatów na polach Kurukszetry Mahabharata 72: Równowaga sił Ardżuny i Bhiszmy budzi obawy, że wojna nie skończy się, zanim nie zginie cały świat Mahabharata 73: Durjodhana próbuje skłonić Bhiszmę do zabicia Pandawów i przyniesienia mu zwycięstwa Mahabharata 74: Sandżaja opowiada o dalszych czterech dniach rzezi Bharatów w czasie komendantury Bhiszmy Mahabharata 75: Durjodhana ponownie oskarża Bhiszmę o złą wolę Mahabharata 76: Bhiszma upada na ziemię przeszyty setkami strzał Księga VII, Drona Parva (opowieści 77-90) Synopsis Mahabharata 77: Durjodhana chce wygrać wojnę biorąc Judhiszthirę do niewoli Mahabharata 78: Trigartowie odciągają Ardżunę od Judhiszthiry wyzywając go do walki Mahabharata 79: Wszyscy przeciw jednemu: śmierć Abhimanju Mahabharata 80: O nieuchronności śmierci i zdobywaniu lepszych światów Mahabharata 81: Gniew Ardżuny Mahabharata 82: Ardżuna przedziera się przez formację Kaurawów chcąc zrealizować swą przysięgę Mahabharata 83: Satjaki sieje spustoszenie wśród Kaurawów wspomagając Ardżunę Mahabharata 84: Bhima zabija kolejnych synów króla Dhritarasztry Mahabharata 85: Ardżuna dzięki pomocy Kryszny zabija króla Dżajadrathę Mahabharata 86: Wzburzone śmiercią Dżajadrathy armie kontynuują walkę nocą Mahabharata 87: Karna traci oszczep Indry przeznaczony dla Ardżuny zabijając nim Ghatotkakę Mahabharata 88: Kłamstwo Króla Prawa i zgroza śmierci bramina Drony Mahabharata 89: Kryszna ochrania Pandawów przed gniewem syna Drony Mahabharata 90: Wjasa głosi chwałę Śiwy, który ochrania tych, co zdołali Go rozpoznać i zobaczyć Księga VIII, Karna Parva (opowieści 91-97) Synopsis Mahabharata 91: Karna zostaje naczelnym dowódcą Kaurawów Mahabharata 92: Śalja zostaje woźnicą rydwanu Karny Mahabharata 93: Śalja swą mową osłabia heroicznego ducha Karny Mahabharata 94: Karna upokarza Judhiszthirę darowując mu życie Mahabharata 95: Kryszna ochrania Judhiszthirę i Ardżunę przed grzechem bratobójstwa Mahabharata 96: Bhima realizuje swą przysięgę i pije krew Duhśasany Mahabharata 97: Zachęcany przez Krysznę Ardżuna zabija Karnę nie wiedząc, że jest on jego najstarszym bratem Księga IX, Śalja Parva (opowieści 98-103) Synopsis Mahabharata 98: Śmierć Śalji Mahabharata 99: Chaos i rzeź po śmierci Śalji Mahabharata 100: Durjodhana ukrywa się w jeziorze Dwaipajana Mahabharata 101: Pielgrzymka Balaramy do świętych brodów Saraswati Mahabharata 102: Śmierć Durjodhany Mahabharata 103: Gorzki smak wygranej Księga X, Sauptika Parva (opowieści 104-105) Synopsis Mahabharata 104: Nocna masakra w obozie Pandawów Mahabharata 105: Kryszna ochrania dynastię Bharatów przed wygaśnięciem Księga XI, Stree Parva (opowieści 106-108) Synopsis Mahabharata 106: Mędrcy swymi mowami próbują uciszyć ból Dhritarasztry Mahabharata 107: Dhritarasztra i Gandhari hamują swój gniew na widok zwycięskich Pandawów Mahabharata 108: Lament kobiet, klątwa Gandhari i przeraźliwe wyznanie Kunti Księga XII, Santi Parva, część 1 (opowieści 109-143) Synopsis Wahania Judhiszthiry, Opow. 109-114: Mahabharata 109: Król Prawa opłakuje sekret Kunti i swój grzech bratobójstwa Mahabharata 110: Król Prawa szuka pokuty za swe grzechy w żebraczym stylu życia Mahabharata 111: Wjasa poucza Króla Prawa, że podjęcie władzy jest jego obowiązkiem Mahabharata 112: Wjasa poucza Króla Prawa, że obowiązkiem króla jest działanie Mahabharata 113: Wjasa poucza Króla Prawa o grzesznych działaniach i pokucie Mahabharata 114: Namaszczenie Króla Prawa na króla Hastinapury Nauki Bhiszmy: Prawo (dharma) Królów, Opow. 115-131: Mahabharata 115: Kryszna prosi umierającego Bhiszmę o przekazanie Królowi Prawa swej wiedzy Mahabharata 116: Bhiszma rozpoczyna swe nauki o Prawie (dharmie) uprawomocnione autorytetem Kryszny Mahabharata 117: O „nauce o rządzie” (Dandaniti) Brahmy i początku władzy królewskiej Mahabharata 118: O obowiązkach czterech kast, czterech trybach życia i ochranianiu ich przez Prawo Królów Mahabharata 119: O nadrzędności Prawa Królów w stosunku do innego Prawa Mahabharata 120: O związku między prawością króla, stanem królestwa i eonem Mahabharata 121: O współpracy wojowników i braminów w zarządzaniu królestwem Mahabharata 122: O kapłanach, ministrach i doradcach króla Mahabharata 123: O stolicy, gospodarce, podatkach i skarbcu Mahabharata 124: O królu jako uosobieniu Prawa (dharmy) Mahabharata 125: O tym, kiedy przemoc staje się „dobrą” przemocą Mahabharata 126: O zasadach zwiększania szans na zwycięstwo Mahabharata 127: O granicy nieuczciwości jako strategii pokonywania wroga Mahabharata 128: O prawości w sytuacji, gdy Prawda przybiera wygląd fałszu Mahabharata 129: O konieczności kontroli własnych uczuć przy doborze ministrów Mahabharata 130: O znaczeniu kary i wymiaru sprawiedliwości Mahabharata 131: O trzech celach życiowych: Prawie, Zysku i Przyjemności Prawo (dharma) w sytuacji katastrofy, Opow. 132-143: Mahabharata 132: O pryncypiach w sytuacji katastrofy Mahabharata 133: O negocjacjach z wrogiem i granicy zaufania Mahabharata 134: O naukach mędrca Bharadwadży Mahabharata 135: O tym jak mędrzec Wiśwamitra spożył nieczyste mięso nie popełniając grzechu Mahabharata 136: O tym jak prawy gołąb udzielając ochrony okrutnemu ptasznikowi zmienił jego serce Mahabharata 137: O tym jak Dżamanedźaja dzięki łasce mędrca Indroty oczyścił się z grzechu nieświadomego zabójstwa bramina Mahabharata 138: O „uczonych” mowach sępa i szakala i prawdziwej potędze Śiwy Mahabharata 139: O tym jak drzewo Śalmali ukarało się za swą pychę Mahabharata 140: O grzechu, pokucie, ignorancji, trzynastu wadach, zjadliwości, samo-kontroli, umartwieniach, Prawdzie i ochronie braminów Mahabharata 141: O narodzinach miecza Mahabharata 142: O wiecznym potępieniu dla niewdzięcznego przyjaciela Mahabharata 143: Pochwała Wyzwolenia (mokszy) Księga XII, Santi Parva, część 2: Prawo (dharma) mokszy (opowieści 144-180) Synopsis Mahabharata 144: O ścieżce wiedzy i szukaniu Wyzwolenia (mokszy) Mahabharata 145: O nagłym olśnieniu Mahabharata 146: O pięciu „wielkich” elementach (Mahabhuta), życiu i Duszy Mahabharata 147: O stworzeniu żywych istot przez Brahmę i wprowadzeniu w ruch koła istnienia poruszanego przez prawo karmy Mahabharata 148: O naturze materialnej Prakriti działającej poprzez zmysły, umysł, rozumienie i wcielonej duszy Mahabharata 149: O ścieżce recytatora i jej owocach Mahabharata 150: O wiedzy duchowej osiąganej dzięki jodze prowadzącej do Wyzwolenia Mahabharata 151: O stanie umysłu prowadzącym do poznania Brahmana Mahabharata 152: O Krysznie—Najwyższej Osobie i Twórczej Zasadzie wszechświata Mahabharata 153: O uwalnianiu się od ułudy ego-świadomości (ahamkara) Mahabharata 154: O tym, co trzeba wiedzieć o Brahmanie, Puruszy, Prakriti i potędze jogi Mahabharata 155: O odrębności (dualizmie) ciała i duszy i naturze Wyzwolenia Mahabharata 156: O tym, jak wiedza i samo-kontrola pomagają w zachowaniu spokoju umysłu pomimo nieszczęścia Mahabharata 157: O zmienności tego świata, oznakach pomyślności i niepomyślności i najwyższej ścieżce prawości Mahabharata 158: O cykliczności w historii wszechświata Mahabharata 159: O rzece Czasu i tratwie wiedzy zbudowanej z Wed i jogi Mahabharata 160: O charakterze poznania (wiedzy), które prowadzi do Wyzwolenia Mahabharata 161: O zdobywaniu Wyzwolenia bez łamania wedyjskich nakazów działania Mahabharata 162: O odkrywaniu duszy wśród procesów mentalnych zrodzonych z połączenia duszy z ciałem (Adhjatma) Mahabharata 163: O przekraczaniu świata zmysłów i przedmiotów stworzonego przez Prakriti Mahabharata 164: O narodzinach Śmierci i jej sprawiedliwości Mahabharata 165: O wątpliwościach Judhiszthiry, co do tego, czym się kierować, aby nie zejść ze ścieżki prawości Mahabharata 166: O nonviolence jako najwyższej i uniwersalnej ścieżce prawości Mahabharata 167: O postępowaniu w sytuacji, gdy okrutny akt jest zarówno nakazany jak i zakazany Mahabharata 168: O dyskusji Kapili z Sjumaraśmim na temat ścieżki wiedzy i działania w świetle wedyjskich nakazów Mahabharata 169: O prawości jako największym darze od bogów Mahabharata 170: O drodze jednostki do grzechu, prawości, wyrzeczenia i Wyzwolenia Mahabharata 171: O tym, jak asura Wrtra osiągnął Wyzwolenie Mahabharata 172: O walce Indry z Wrtrą i narodzinach Gorączki z przeraźliwej energii Śiwy Mahabharata 173: O tym, jak Daksza uciszył gniew Śiwy wymieniając jego tysiąc osiem imion i uratował swój rytuał Mahabharata 174: O duszy i jej powiązaniu z ciałem i jego atrybutami Mahabharata 175: O Wyzwoleniu jako środku obrony przed nieszczęściem i śmiercią Mahabharata 176: O dobroczynnym charakterze prawości Mahabharata 177: O zbawiennym charakterze umartwień, wiedzy i jogi Mahabharata 178: O tym, jak bramin Uśanas zyskał imię Śukra Mahabharata 179: O zaletach samo-kontroli i ujarzmiania umysłu Mahabharata 180: O różnicy między Sankhją i jogą i potędze jogi Księga XII, Santi Parva, część 3 (opowieści 181-197) Synopsis Mahabharata 181: O doktrynie sankhji i jej potędze Mahabharata 182: O różnicy między tym, co niezniszczalne (akszara) i co zniszczalne (kszara) Mahabharata 183: O Puruszy odkrywającym swą odmienność od Prakriti i jedność z Najwyższą Duszą Mahabharata 184: O tym jak Jadżnawalkja nauczał sankhji i jogi króla Daiwarati Mahabharata 185: O Brahmanie rezydującym w Niezamanifestowanym manifestującym się w formie wszechświata Mahabharata 186: O możliwości Wyzwolenia w domowym trybie życia Mahabharata 187: O narodzinach syna Wjasy Śuki i jego drodze do Wyzwolenia Mahabharata 188: O Narajanie, Białej Wyspie i ofierze króla Uparikary Mahabharata 189: O tym, jak Narada poznaje Narajanę w jego manifestacjach, ale nie w jego własnej naturze Mahabharata 190: O rozporządzeniach Narajany w odniesieniu do religii działania (pravritti) i kontemplacji (nivritti) Mahabharata 191: O imionach Najwyższego Boga Mahabharata 192: O zlewaniu się Agni (ognia) i Somy (nektaru życia) w jedną substancję przenikającą cały wszechświat Mahabharata 193: O oddawaniu czci Narajanie i jego wielbicielu Naradzie Mahabharata 194: O Narajanie w formie z głową konia Mahabharata 195: O religii oddania i jej historii od najdawniejszych czasów Mahabharata 196: O tym, czy Purusza jest jeden, czy też jest ich wielu Mahabharata 197: O tym, jak bramin Dharmaranja dzięki rozmowie z mądrym Nagą odkrywa swoją drogę do Wyzwolenia Księga XIII, Anusasana Parva, część 1 (opowieści 198-210) Synopsis Mahabharata 198: O przyczynie zła wynikłego z czyjegoś działania Mahabharata 199: O wysiłku jednostki, przeznaczeniu i rezultatach działania Mahabharata 200: O działaniach i ich owocach Mahabharata 201: O wielkości i mocy Śiwy Mahabharata 202: O tym, jak riszi Tandi wychwalał Śiwę Mahabharata 203: O tysiącu imion Śiwy Mahabharata 204: O tym, jak Śiwa nagradza swych wielbicieli Mahabharata 205: O charakterze małżeńskiej wspólnoty Mahabharata 206: O obdarowanych i obdarowujących Mahabharata 207: O świętych brodach (tirtha) tak jak opisał to Angiras Mahabharata 208: O świętości wód Gangesu Mahabharata 209: O możliwości zdobycia statusu bramina przez osobę z innej kasty Mahabharata 210: O ochranianiu żywych istot, prawości i służeniu braminom Księga XIII, Anusasana Parva, część 2 (opowieści 211-245) Synopsis Mahabharata 211: O naturze kobiet Mahabharata 212: O zasadach doboru małżonków i nabywaniu statusu męża i żony Mahabharata 213: O zasadach rządzących dziedziczeniem majątku i przynależnością kastową Mahabharata 214: O naturze współczucia i wartości daru, jakim jest krowa Mahabharata 215: O odległych wydarzeniach, dzięki którym Wiśwamitra mógł zdobyć status bramina, a Paraśurama bramina-wojownika Mahabharata 216: O ścieżce dobroczynności Mahabharata 217: O niebiańskim regionie krów Goloka Mahabharata 218: O świętości krów i należnej im czci Mahabharata 219: O pochodzeniu złota, jego naturze i oczyszczającej mocy daru złota Mahabharata 220: O Agnim, który jest wszystkimi bogami w jednym i złocie będącym jego substytutem Mahabharata 221: O rytuale ku czci zmarłych przodków śraddha Mahabharata 222: O prawdziwej naturze religijnych umartwień Mahabharata 223: O tym, jak Indra ochrania siedmiu riszich przed rakszinią Jatudhani Mahabharata 224: O darze parasola i sandałów Mahabharata 225: O ofiarowaniu kwiatów, światła, kadzidełek i pierwszej porcji jedzenia Mahabharata 226: O oczyszczaniu się z grzechów i zdobywaniu nieba pobożnymi czynami Mahabharata 227: O tym, jak zapewnić sobie długie życie Mahabharata 228: O poście jako najwyższej formie religijnych umartwień Mahabharata 229: O reinkarnacji i religii nieranienia i współczucia (ahimsa) Mahabharata 230: O religii nieranienia, ofiarowaniu zwierząt i jedzeniu mięsa Mahabharata 231: O tym, jak Wjasa poucza robaka, że nie śmierci powinien się bać, lecz nieprawości Mahabharata 232: O darze Maitreji Mahabharata 233: O szukaniu pojednania Mahabharata 234: O religijnych misteriach Mahabharata 235: O regułach dotyczących akceptowania daru jedzenia Mahabharata 236: O energii Wisznu i Śiwy Mahabharata 237: O rozmowie Śiwy z Umą na temat rozmaitych reguł religijnego postępowania Mahabharata 238: O wielkości Wasudewy Mahabharata 239: O tysiącu imion Wisznu Mahabharata 240: O mantrze zarządzonej przez Sawitri Mahabharata 241: O tym, jak król Kartawirja uwolnił się od swej pychy Mahabharata 242: O wielkości Kryszny Mahabharata 243: O gniewnym riszim Durwasasie, inkarnacji Rudry Mahabharata 244: Ostatnie nauki Bhiszmy Mahabharata 245: Bhiszma wstępuje do nieba Księga XIV Aśwamedha Parva (opowieści 246-260) Synopsis Poszukiwanie ukojenia, Opow. 246-248: Mahabharata 246: Judhiszthira szuka środków do walki z poczuciem winy i żalem wynikłymi z wojny z Kaurawami Mahabharata 247: Wjasa opowiada o wielkiej ofierze króla Marutty Mahabharata 248: Kryszna poucza Judhiszthirę, że teraz nadszedł czas na samotną walkę z wrogiem w umyśle Postscriptum do Bhagavad Gity (Anugita), Opow. 249-255: Mahabharata 249: O tajemnicy Najwyższego Brahmana Mahabharata 250: O ofierze, którą jogin składa w swym umyśle Mahabharata 251: O ścieżce wiedzy prowadzącej do Wyzwolenia Mahabharata 252: O Brahmanie zamieszkującym w ciele i procesie stwarzania (adhjatma) Mahabharata 253: O jednostkowej duszy i iluzji zrodzonej z ciała Mahabharata 254: O pobożności będącej drogą do uwalniania się od działania jakości natury i poznawania jaźni Mahabharata 255: O docieraniu do Brahmana po uwolnieniu się dzięki jodze od wpływu istnień będących ekspansjami Prakriti Ofiara Konia Króla Prawa, Opow. 256-260: Mahabharata 256: Kryszna wyjaśnia ascecie Utance, dlaczego nie mógł zmusić Kaurawów do pokoju Mahabharata 257: Kryszna przywraca do życia Parikszita Mahabharata 258: Ardżuna, podążając za ofiarnym koniem, zmusza żądnych rewanżu królów do uznania zwierzchnictwa Króla Prawa Mahabharata 259: Król Prawa spełnia do końca swą Ofiarę Konia, unikając rzezi Mahabharata 260: O nagłym pojawieniu się mangusty krytykującej ofiarę Króla Prawa Księga XV Asramavasika Parva (opowieści 261-265) Synopsis Mahabharata 261: Dhritarasztra prosi Judhiszthirę o zgodę na opuszczenie królestwa i udanie się do lasu Mahabharata 262: Dhritarasztra, mając wybaczenie Pandawów i akceptację obywateli, wykonuje ryty śraddha i udaje się do lasu razem z Gandhari, Kunti, Widurą i Sandżają Mahabharata 263: Widura łączy się z Judhiszthirą Mahabharata 264: Wjasa mocą swej ascezy ukazuje Bharatom poległych wojowników Mahabharata 265: Dhritarasztra, Gandhari i Kunti giną w pożarze lasu Księga XVI Mausala Parva (opowieści 266-) Synopsis . . . ciąg dalszy nastąpi . . . Słowniczek: Kto jest kim w Mahabharacie Aneks 1 (do Ks. I & II): Pierwsze pokolenia potomków Brahmy i Dakszy Aneks 2 (do Ks. XII, cz. 2): Stwarzanie wszechświata: Brahman, Purusza i Prakriti Aneks 3 (do Ks. XII, cz. 2-3): Ewolucja Prakriti |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz